Mobile07.02.2012

Zeven tips voor een succesvolle mobiele campagne


zeven-tips-voor-een-succesvolle-mobiele-.jpg
zeven-tips-voor-een-succesvolle-mobiele-.jpg

De mobiele markt maakt nog steeds een immense groei door, uit alle cijfers en artikelen blijkt dat de consument het medium al lang gevonden heeft. Zo genereert Mobiel al 23% van al het online verkeer (Google Mobile Convention) en heeft meer dan helft van de Nederlandse bevolking al een smartphone (Effectiviteit van mobile advertising – Michiel Ebeling).

In het Europese rapport Smartmarketing wordt bovendien gesteld dat consumenten mobiel als primair medium gebruiken om te interacteren met merken. Het is voor brands daarom uitermate belangrijk om een goede mobiele communicatie strategie te hebben. Binnen WebAds werken we dan ook met een stappenplan van 7 tips om een ultieme mobiele campagne in te zetten.

1. Denk Cross Mediaal: Mobiel is geen ingewikkelde strategie maar simpelweg het zevende massamedium. [* Tomi T. Ahonen]. Elke partij dient het ook als zodanig te beschouwen en in te zetten. Het is van belang uit te vinden welke rol het mobiele medium speelt in jouw mediamix. In een Cross Mediale campagne kan mobiel een duidelijke toegevoegde waarde bieden.

2. Hanteer marketing basics: Grappig genoeg wordt bij mobiel nog wel eens vergeten om eerst naar de basis elementen van een campagne te kijken; de doelgroep en de doelstelling. Misschien is het de nieuwigheid van het medium; of de perceptie van ingewikkeldheid, maar ook bij mobile advertising is het uitermate belangrijk om naar deze marketing basics van de campagne te kijken. Een campagne om brand awareness te creëren wordt nu eenmaal (op élk medium, dus ook op mobiel) heel anders ingezet dan bijvoorbeeld een uiting die leads zou moeten genereren.

3. Maak gebruik van de unieke eigenschappen van mobiel: Mobiel heeft 8 unieke karaktertrekken (zie ook “Mobile is the magic money making machine!“) die iedereen kunnen helpen het medium commercieel zeer aantrekkelijk in te zetten. Zo is het onder andere mogelijk de consument uw locatie te laten vinden door middel van Location Based Targeting, contact op te laten nemen (door middel van Click-to-call/sms/email) of een video af te laten spelen. Stem jouw concept, media-inkoop en creatie hier op af om goede resultaten te bewerkstelligen.

4. Relevantie: Mobiel is het meest persoonlijke medium wat we tot op heden kennen. Dit persoonlijke karakter vraagt om een scherper respect voor de privacy van de klant. Leer dus eerst iets over de interesses van jouw mobiele doelgroep en stem de campagne-inzet maar ook targeting op hen af. Houd er ook rekening mee dat niet elke consument de allernieuwste smartphone heeft; 48% van Nederland heeft nog geen Android of iPhone; maar zij gebruiken hun mobiel ook intensief.

5. Eenvoud: Zorg voor de juiste follow-up na de klik; Laat de mobiele gebruiker doorklikken naar een gebruiksvriendelijke mobiele site, app of landingspagina. Verwijs bijvoorbeeld niet naar de (Flash) www.site, dit komt je campagne niet ten goede.

6. Optimalisatie: Optimaliseer je uiting op basis van het feit dat de consument vaak onderweg is of het apparaat als second screen gebruikt. Door middel van een duidelijke (en mobiele) call-to-action worden impulsaankopen beter gestimuleerd. Ook bij een cross mediale campagne is dat van belang natuurlijk; wat heeft bijvoorbeeld een QR code voor zin als deze naar een site gaat die niet leesbaar is op een smartphone?

7. Testen: Er zijn tegenwoordig legio unieke en betaalbare mogelijkheden om een mobiele campagne te testen en te vergelijken met andere media; als je niet zeker bent over de mobiele inzet maak hier dan een klein budget voor vrij.

Samenvattend; als je het maximale uit een mobiele campagne wilt halen is het aan te raden rekening te houden met de gebruiker, zijn ervaring en de specifieke mogelijkheden van een smartphone of tablet! Deze tips zouden elke partij in staat moeten stellen om een mooie, effectieve ervaring voor de mobiele gebruiker te creëren!

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe