Zeven tips voor een succesvolle mobiele campagne

Vorig artikel Volgend artikel
Zeven tips voor een succesvolle mobiele campagne

De mobiele markt maakt nog steeds een immense groei door, uit alle cijfers en artikelen blijkt dat de consument het medium al lang gevonden heeft. Zo genereert Mobiel al 23% van al het online verkeer (Google Mobile Convention) en heeft meer dan helft van de Nederlandse bevolking al een smartphone (Effectiviteit van mobile advertising – Michiel Ebeling).

In het Europese rapport Smartmarketing wordt bovendien gesteld dat consumenten mobiel als primair medium gebruiken om te interacteren met merken. Het is voor brands daarom uitermate belangrijk om een goede mobiele communicatie strategie te hebben. Binnen WebAds werken we dan ook met een stappenplan van 7 tips om een ultieme mobiele campagne in te zetten.

1. Denk Cross Mediaal: Mobiel is geen ingewikkelde strategie maar simpelweg het zevende massamedium. [* Tomi T. Ahonen]. Elke partij dient het ook als zodanig te beschouwen en in te zetten. Het is van belang uit te vinden welke rol het mobiele medium speelt in jouw mediamix. In een Cross Mediale campagne kan mobiel een duidelijke toegevoegde waarde bieden.

2. Hanteer marketing basics: Grappig genoeg wordt bij mobiel nog wel eens vergeten om eerst naar de basis elementen van een campagne te kijken; de doelgroep en de doelstelling. Misschien is het de nieuwigheid van het medium; of de perceptie van ingewikkeldheid, maar ook bij mobile advertising is het uitermate belangrijk om naar deze marketing basics van de campagne te kijken. Een campagne om brand awareness te creëren wordt nu eenmaal (op élk medium, dus ook op mobiel) heel anders ingezet dan bijvoorbeeld een uiting die leads zou moeten genereren.

3. Maak gebruik van de unieke eigenschappen van mobiel: Mobiel heeft 8 unieke karaktertrekken (zie ook "Mobile is the magic money making machine!") die iedereen kunnen helpen het medium commercieel zeer aantrekkelijk in te zetten. Zo is het onder andere mogelijk de consument uw locatie te laten vinden door middel van Location Based Targeting, contact op te laten nemen (door middel van Click-to-call/sms/email) of een video af te laten spelen. Stem jouw concept, media-inkoop en creatie hier op af om goede resultaten te bewerkstelligen.

4. Relevantie: Mobiel is het meest persoonlijke medium wat we tot op heden kennen. Dit persoonlijke karakter vraagt om een scherper respect voor de privacy van de klant. Leer dus eerst iets over de interesses van jouw mobiele doelgroep en stem de campagne-inzet maar ook targeting op hen af. Houd er ook rekening mee dat niet elke consument de allernieuwste smartphone heeft; 48% van Nederland heeft nog geen Android of iPhone; maar zij gebruiken hun mobiel ook intensief.

5. Eenvoud: Zorg voor de juiste follow-up na de klik; Laat de mobiele gebruiker doorklikken naar een gebruiksvriendelijke mobiele site, app of landingspagina. Verwijs bijvoorbeeld niet naar de (Flash) www.site, dit komt je campagne niet ten goede.

6. Optimalisatie: Optimaliseer je uiting op basis van het feit dat de consument vaak onderweg is of het apparaat als second screen gebruikt. Door middel van een duidelijke (en mobiele) call-to-action worden impulsaankopen beter gestimuleerd. Ook bij een cross mediale campagne is dat van belang natuurlijk; wat heeft bijvoorbeeld een QR code voor zin als deze naar een site gaat die niet leesbaar is op een smartphone?

7. Testen: Er zijn tegenwoordig legio unieke en betaalbare mogelijkheden om een mobiele campagne te testen en te vergelijken met andere media; als je niet zeker bent over de mobiele inzet maak hier dan een klein budget voor vrij.

Samenvattend; als je het maximale uit een mobiele campagne wilt halen is het aan te raden rekening te houden met de gebruiker, zijn ervaring en de specifieke mogelijkheden van een smartphone of tablet! Deze tips zouden elke partij in staat moeten stellen om een mooie, effectieve ervaring voor de mobiele gebruiker te creëren!

Babs van Gisbergen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies