'Telecombranche onduidelijk en ontoegankelijk door nieuwe tarieven'

Vorig artikel Volgend artikel
'Telecombranche onduidelijk en ontoegankelijk door nieuwe tarieven'

De laatste maanden wordt het telecomnieuws gedomineerd door de verschillende berichten over datagebruik. Telecomproviders hebben het verbruik aan banden gelegd. Hierdoor zijn consumenten die een smartphone willen aanschaffen, of smartphonebezitters die hun abonnement willen verlengen, verplicht een keuze te maken tussen een wirwar aan data-abonnementen van verschillende aanbieders. Uit onderzoek van telecomretailer Phone House blijkt dat door deze nieuwe abonnementsstructuren meer dan een derde van de mobiele telefoonbezitters de telecombranche onduidelijker en minder ontoegankelijk vindt dan voorheen.

Met het inzichtelijk maken van data en de start van de campagne verreikt de Phone House de kennis van de consument wat betreft de verschillende soorten abonnementsstructuren. "Dit blijkt nodig want maar liefst 77% van de mobiele telefoonbezitters heeft geen idee welke provider over de voor hen best passende data-abonnementen beschikt,"  aldus Nick Willcox, Managing Director van Phone House. "Slechts 7% van hen weet exact bij welke provider hij/zij het beste data-abonnement kan afsluiten. Daarom worden al onze verkoopadviseurs opgeleid en getraind op onze academy zodat we de klant van een goed en duidelijk advies kunnen voorzien".

Smartphone onverminderd populair
Ondanks de onduidelijkheid rondom de abonnementsstructuren houdt dit Nederlanders niet tegen een smartphone aan te schaffen. Inmiddels heeft bijna de helft (42%) van de 1.000 ondervraagde mobiele telefoonbezitters een smartphone. Onder de smartphonebezitters is het Androidbesturingssysteem het meest populair met 38%. Gevolgd door IOS (11%) en BlackBerry (10%). Populaire smartphones zijn Samsung (30%), HTC (18%) en Nokia (18%). De iPhone volgt met 12%. Nokia blijkt ook populair onder Nederlanders met een 'gewone' mobiele telefoon. Maar liefst 42% van hen heeft een Nokia, gevolgd door Samsung (25%) en Sony Ericsson (7%).

Ook prepaid-gebruiker is de kluts kwijt
De meeste mobiele telefoonbezitters hebben een abonnement (69%). Ongeveer een derde maakt gebruik van een prepaid telefoon (31%). Opvallend is dat de prepaid-gebruiker minder goed weet wat hij maandelijks kwijt is aan telefoonkosten dan de respondenten met een abonnement. 35% van de prepaid-gebruikers denkt er 10 euro naast te zitten en meer dan een kwart (26%) heeft eigenlijk geen idee hoeveel zij maandelijks aan telefoonkosten uitgeven. Dit tegenover 38% en 10% bij de mensen met een abonnement. Leuk detail: Mannelijke mobiele gebruikers hebben vaker geen idee wat hun maandelijkse verbruik is ten opzichte vrouwelijke gebruikers. Voor de Nederlanders met een abonnement is de factuur aan het einde van de maand toch vaak een tegenvaller. Bij bijna de helft (45%) blijkt dat ze per maand meer verbruiken dan de maandelijkse abonnementskosten.

Geen smartphone, wel data verbruiken?
Of de te hoge factuur aan het dataverbruik van de mobiele gebruikers ligt is niet duidelijk maar dat dataverbruik een lastig onderwerp is blijkt wel uit het onderzoek. Het begrip alleen al zorgt voor verwarring bij de respondenten. Voor de duidelijkheid; data wordt alleen verbruikt als men een telefoon met internetverbinding gebruikt. Toch denkt 33% van de bezitters van een 'gewone' mobiele telefoon data te verbruiken. Opmerkelijk genoeg blijken jongeren zelfs meer in de war dan ouderen. 31% van de jongeren zonder smartphone denkt data te verbruiken tegenover 19% van de ouderen.

45% smartphonebezitters geen idee van bijhouden dataverbruik
Wanneer gevraagd wordt aan smartphonebezitters hoeveel data zij precies verbruiken antwoord meer dan een kwart (28%): 'geen idee'. Hoe dataverbruik bijgehouden kan worden is voor bijna de helft (45%) onduidelijk. De overige smartphonebzitters zijn allemaal op een bepaalde manier wel bezig met het bijhouden van hun verbruik. Bijvoorbeeld via de instellingen van de telefoon (17%), door voorzichtig te zijn met downloaden van grote bestanden (15%) of via een app (11%).

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies