The Financial Times maakt lange neus naar Apple, keert App Store de rug toe

Vorig artikel Volgend artikel

De aankondiging lokte de broodnodige reacties uit, intussen is het aftellen begonnen tot dat Apple de nieuwe in-app aankoopheffing van 30% gaat invoeren. Één van de koplopers van de oppositie heeft intussen besloten daad bij woord te voegen en breekt met de App Store: The Financial Times heeft een zeer uitgebreide web applicatie ontwikkeld, die in alle opzichten de gelijke is van huidige iPad app. Intussen worden alle lezers aangemoedigd zo snel mogelijk te switchen. Toch is de breuk niet zo definitief als men hem wil laten lijken.

"We’re encouraging our readers to switch immediately to the new FT web app", zo is te lezen op de speciale landingspagina die men heeft ingericht op FT.com. Als grote voordelen noemt The Financial Times daar onder andere het niet meer hoeven downloaden, het niet langer hoeven te updaten via een App Store, verbeterde performance en meer content.

Toch zal The Financial Times iOS-applicaties niet geheel laten vallen. Zo ziet men nog wel mogelijkheden voor branded content in samenwerking met adverteerders. Daarnaast blijft de huidige app inclusief abonnementsysteem nog wel even beschikbaar: "We won’t remove the subscription functionality from the existing FT app on iOS. We don’t know how that is going to play out yet."

De komende periode zal The Financial Times de nieuwe web applicatie verder onder de aandacht brengen met een extensieve marketingcampagne en acties, waaronder een week gratis toegang tot de web app. Voor Android gebruikers ook nog een waarschuwing: de web applicatie is geoptimaliseerd voor iPad en iPhone.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies