Brengt Whatser location-based naar 'the next level'?

Vorig artikel Volgend artikel
Brengt Whatser location-based naar 'the next level'?

Location-based is de laatste weken weer een hot issue. Met onlangs nog deze memo waarin te lezen is hoe belangrijk locatie gegevens voor Google zijn, en dan met name voor Android.

De discussie blijft en de meningen erover zijn nog duidelijk verdeeld. Maar naast Foursquare, Gowalla, Facebook Places, Feest.je is er ook het Nederlandse Whatser. Hieronder een interview met founder Michiel Verberg.

Voor de mensen die het niet kennen, wat is en/of doet Whatser?
Met Whatser kan je op je mobiele telefoon makkelijk je favorieten plekken zoals winkels, galeries, restaurants en andere locaties opslaan en delen met je vrienden. Zodoende heb je je favorieten plekken en die van je vrienden altijd bij de hand. Daarnaast stellen we sinds kort de plekken zelf in staat om de mensen die hun locatie als favoriet hebben gemarkeerd, op de hoogte te houden van wat er gebeurt via updates. Dit kan zijn dat het menu van het restaurant is veranderd, dat dit weekend een nieuwe expositie start in je favoriete galerie, de nieuwe Nike 6.0 schoenen net binnen zijn of dat je tussen 14:00 en 15:00 vandaag 10% korting kan krijgen op alle artikelen in de winkel als in je olifantenpak de winkel binnenkomt. Uiteindelijk ben je met Whatser altijd op de hoogte van wat er gebeurt op je favoriete spots en stap je eerder een nieuwe plek binnen omdat je weet dat één van je vrienden die adviseert.

Collect your favorite spots, share them with your friends and make the city yours.

Probeert Whatser zich te onderscheiden van services als Foursquare, Gowalla, Facebook Places en Feest.je? Zo ja hoe?
Whatser gaat niet over het delen van waar je bent; Whatser geeft je suggesties over waar je naartoe kan gaan. Ik zou dus zeggen dat het een wezenlijk ander product is.

Is location-based volgens jou “the next big thing” op het internet. Hoe spelen jullie daar met Whatser op in? En hoe zit het met de privacy-gevoeligheid?
Bij Whatser gebruiken we de locatie van de user enkel om informatie relevanter te maken. Zodoende kunnen we ervoor zorgen dat je alleen updates ontvangt van plekken in de stad waar je op dat moment bent, daarnaast kunnen we de spots aan de hand van de locatie van de user sorteren zodat de dichtstbijzijnde en meest relevante spots boven staan. Wij gebruiken de locatie van de user niet om deze met andere te delen of op te slaan, zodoende zijn er bij Whatser geen privacy concerns. Overall denken wij dat location-based services pas op 1% van het potentieel zitten, het is als in de begin dagen van search en de users bepalen straks zelf welk product ze het liefst gebruiken.

Wat is het business model achter Whatser?
Plekken die hun vaste klanten op de hoogte willen houden betalen €8,33 per maand, daarnaast bieden we ook aan brands de mogelijkheid om tegen een maandelijkse vergoeding een collectie van favorieten plekken te vormen. Binnenkort stellen we gebruikers ook in staat een update verder te delen met hun vrienden, hierdoor kan de spot eigenaar organisch zijn klantenbestand laten groeien.

Wil je tot slot nog iets kwijt aan onze lezers?
Yes! Download Whatser, voeg je favoriete plekken toe en laat ons weten wat je er van vindt. Check ook deze recente interviews op de BBC en TechCrunch om meer te weten te komen over Whatser.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies