Life was much easier when Apple & Blackberry were just fruits! Was it?

Vorig artikel Volgend artikel
Life was much easier when Apple & Blackberry were just fruits! Was it?

Afgelopen dinsdag was de tweede editie van de Mobile Convention in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Daar wilde ik natuurlijk graag bij zijn, het is mijn dagelijkse werk maar ik ging vooral om te horen hoe de Nederlandse mobiele markt anno 2011 de toegevoegde waarde van het mobiele medium uitlegt.

Dat de markt spectaculair groeit is bekend; dat de consument fan is ook, maar wat verwacht deze gebruiker nu precies van jou, als uitgever of adverteerder? Het antwoord op deze vraag is eigenlijk vrij simpel als je het mij vraagt; de gebruiker verwacht je ook op de smartphone en tablet, maar wel op een manier die geschikt is voor dit medium én aansluit bij jouw merk. Voor de mobiele experts ligt er dus de uitdaging om zowel uitgevers als adverteerders te helpen ook hun mobiele gebruiker goed van dienst te zijn. Dit kan door inzicht te bieden in de markt en door mobiele exploitatie en -marketing eenvoudig toepasbaar te maken.

Om deze missie te ondersteunen ben ik al enige tijd op zoek naar eenduidige antwoorden op de volgende vragen: Er zijn veel cijfers uit de Verenigde Staten beschikbaar maar wat zijn nu de echte data en cijfers voor de Nederlandse markt? Hoe gaat de markt om met de ondersteuning van de verschillende platformen? Wie vind ik op IOS en wie op Android? Zal ik een app of toch maar web en wat kost dat dan? Hoe gaan we om met en leren we van de groeistuipen van de m-commerce markt?

In het kort: hoe kan ik helpen om jou mobiel als yet another product of medium te laten zien en behandelen? Een evenement als deze kan en moet hier ondersteuning in bieden!

MCA was een fantastisch evenement, met geweldige bezoekers en slimme sprekers. Zo heb ik, onder andere, genoten van het verhaal van Ian Carrington van Google. Vooral omdat hij goed wist te vertellen hoe mobiel een logisch onderdeel van de bedrijfsplannen is, mooie lokale cijfers wist te produceren en leuke cases aanhaalde. Ook Alex Bloemendal van Bol.com gaf duidelijke, inzichtelijk informatie over hoe je vanuit de visie van je bedrijf mobiel meeneemt in je mix. Jeroen de Bakker stelde dat een merk op zoek moet naar owned media. Met de teamlink app van de KNVB en Amstel gaf hij een goed voorbeeld van hoe je duidelijke toegevoegde waarde brengt voor jouw gebruiker en de brand, maar de aantallen gebruikers deden me dan weer niet van mijn stoel vallen. De mooie resultaten en cijfers van Sanoma’s Herman Kienhuis bewezen dat mobiel als medium in bereikcijfers niet onderdoet voor andere media, maar dat de omzetten nog achterblijven. Sanoma’s mobiele omzetten lijken gelijk zijn aan de ontwikkelkosten en ik vraag me sterk af of de indrukwekkende cijfers van nu.nl ook voor de andere titels gelden.

Misschien ben ik af en toe de verkeerde zaal ingelopen of waren de sessies eigenlijk te kort voor meer diepgang maar helaas werden de door mij hierboven gestelde vragen niet door iedereen duidelijk beantwoord. Zo kwamen de gepresenteerde data vaak niet overeen; het percentage van Nederlandse smartphone penetratie varieerde bijvoorbeeld ( Google zei 32%, GFK 42% en Sanoma sprak van 35%). Ook heb ik geen presentatie gezien waar een goed overzicht werd gegeven van alle mobile marketing mogelijkheden, en zoals ook op twitter te lezen was preekten een aantal partijen puur voor eigen parochie. De scoop van de samenwerking tussen Bol.com en Rabobank in het gezamenlijk lanceren van ideal voor mobiel was fantastisch, maar ik heb niks over NFC of een andere gezamenlijke oplossing gehoord.

Samenvattend, het evenement was zeer geslaagd, met nieuwe en vaste bezoekers en we hebben weer inspiratie opgedaan en veel geleerd. Bovendien bewijst de grote opkomst eens te meer wat wij al langer weten; Apple en Blackberry zijn allang veel meer dan ‘just fruits’. Is dan nu de tijd aangebroken om hiervan de vruchten te plukken?!

Meer content

Babs van Gisbergen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies