Helikoptervlucht over MWC Barcelona 2011

Vorig artikel Volgend artikel
Helikoptervlucht over MWC Barcelona 2011

Onder een magere Spaans zonnetje, die de aankomende lente inluidt, klinken de stemmen van strakke (grijze)pakken. De mobiele industrie bespreekt  eens per jaar alle ontwikkelingen en uitdagingen die op de horizon opdoemen. De horizon is vol en vooral op de eerste en tweede dag zoek je je weg. Wat is dit jaar het thema? En hoe heeft dat invloed op mijn plannen? Hoe zal het de (zakelijk en prive) gebruiker beinvloeden in de komende tijd?


Naast de keynotes van industrieleiders als Dennis Crowley (Foursquare), Steve Ballmer (Microsoft), en Stephen Elop (Nokia) zijn er veel bedrijven die je met grote en kleine stands zo goed mogelijk vertellen hoe zij jouw leven en dat van evt. klanten verrijken. Het is ook voor mij in mijn tweede bezoek weer indrukwekkend hoeveel geld merken als Blackberry, Samsung, HTC maar ook (in europa) minder bekende merken als ZTE investeren in hun aanwezigheid hier. Honderden vierkante meters met 30-40+ man personeel worden naar Barcelona gevlogen. Je kunt je afvragen hoe de rekensom van 1 week aanwezigheid op MWC positief kan worden berekend over een heel jaar bekeken.

Als je geinteresseerd bent in alle telefoons, tablet varianten en de aankondigingen van "Microkia" of de eerste 3D telefoon verwijs ik je graag door naar ons team van Mobilecowboys.

Wat voor mij het meest interessant is zijn de ontwikkelingen die niet perse opvallen omdat ze nieuw zijn maar om de grootte waarmee men hier aanwezig is in aantal en formaat. ik heb het dan over Android, NFC, Mobile payments en M-health. Deze onderwerpen zijn dominerend in vele vormen.

Er zijn, meer nog dan vorige jaren, een groot aantal bedrijven die zich hier presenteren als "de" beste partij om te partneren als je mobiele betaaldiensten wil integreren. Ook worden de toekomstige telefoons met NFC mogelijkheden gepresenteerd evenals onderdelen die bestaande telefoons met deze techniek uitrusten.
Veel applicaties voor verschillende mobiele platformen laten zien hoe je gezonder kunt leven of beter je sportactiviteit vast kan leggen of effectiever beleven.

Welke partij hier dominerend is, is onduidelijk. Dat in tegenstelling tot Google Android. Was het vorig jaar nog meer het merk Google dat met de lancering van hun telefoon de aandacht vroeg (hardware dus) Nu is het het besturingssysteem van Google, Android, dat de aandacht vraagt. In het apart voor Android ingerichte deel van 1 van de hallen zie je het merk Google ook niet terug. Enkel kleinere partijen die ontwikkelen op basis van Android presenteren zich in een groene omgeving voorzien van Android mannetjes in alle vormen van stickers tot grote glijbaan.   

De gekte die Mobile world conference 2011 heet is dominerend in Barcelona. Dat zal het nog zijn t/m 2013 werd deze week bekend gemaakt door het organiserende GSMA. Voor de events daarna is een pitch uitgeschreven waar Amsterdam ook in betrokken was maar ondertussen niet meer op de shortlist te vinden is, helaas. Andere steden die nog wel kans maken zijn oa Munchen maar ook Barcelona doet nog mee voor verlenging.

Als gepassioneerd persoon voor alles dat "connected" en mobiel is vermaak ik me hier prima en ook over Barcelona als ontvangende stad kan ik alleen maar positief zijn. Honderden partijen, veel interessante mensen en netwerken passeren de revue. Zie ik hier alles wat de mobiele sector mij brengt? Nee waarschijnlijk niet. De belangrijkste trends die het komende jaar (en daarna) jou en mij gaan beinvloeden zijn wel goed zichtbaar. Zij zullen bepalend zijn voor onze betaalwijze in winkels en OV bijvoorbeeld. De sportbeleving en sociaal omgaan met elkaar op het mobieltje, de tablet etc. veranderd ook.

Ben je geinteresseerd geraakt door dit stuk dan is mijn advies; Boek komend jaar je vlucht en toegang. Laat je inspireren, voorlichten. Hang daarna, al dan niet onder het genot vande lokale keuken en wijnen, achterover. Bedenk wat binnen de waterval aan informatie nou eigenlijk echt belangrijk is. En hoe het jou komende jaar gaat helpen succesvol te zijn in je "mobiele" werk.  Ik heb weer meer dan genoeg energie opgedaan om het komende mobiel jaar vol in te gaan ;-)

Meer content

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies