FWA Mobile: de beste creatieve mobiele content, wereldwijd

Vorig artikel Volgend artikel
FWA Mobile: de beste creatieve mobiele content, wereldwijd

Een geheel aan mobiel gewijde showcase, die beschikbaar is op meerdere devices en maar een focus heeft: creatieve content. Dat is FWA Mobile. The FWA (Favourite Website Awards) is een erkend internet awards programma en tevens inspirerend portal, het meest bezochte wereldwijd (100 miljoen bezoeken, alleen al in de maand september van dit jaar) met de felbegeerde 'Site of the Day' awards. Een ruime maand geleden werd FWA Mobile gelanceerd, met een dagelijkse ‘Mobile of the Day’ met Flipboard als eerste winnaar. Tijd voor een aantal vragen aan Rob Ford, oprichter van de FWA.

De inzendingen die gedaan kunnen worden voor FWA Mobile: mobiele browser games, iPhone apps, Android apps, iPad apps, Windows mobile apps, alle soorten content voor mobiel, smartphone, tablet of device: content voor de mobiele mens.

Rob, kan je ons na de eerste maand vertellen: is het een succes?
‘De feedback, de reacties, het is geweldig. Voor zo'n nieuw project had ik dat niet verwacht. We hebben een enorme hoeveelheid inzendingen gehad, maar we keken zelf ook rond naar de beste mobiele projecten en zorgden dat deze ingezonden werden. Op de lanceerdatum waren we in België, op het kantoor van Group94 (het fameuze Belgische bureau heeft de FWA sites gemaakt en ze zijn zelf ook winnaar van talloze FWA prijzen, red.), we volgden de reacties op Twitter. Het was zo'n beetje lunchtijd en de crew wilde graag hun frieten en ijsjes halen, maar ik vroeg ze te wachten tot iemand een negatieve comment zou plaatsen over de site. Er kwam wel commentaar, maar positief.. pas na 45 minuten was de tweet 'meh' aanleiding genoeg om de lunch te gaan scoren.’

Welke mobiele content is in de eerste maand 'Mobile of the Day' geworden?
‘Tot nu toe hebben we echt allerlei soorten uitingen gehad, voor telefoons, tablets, etc. inclusief iPhone apps, iPad apps, Android apps, Nokia apps, mobiele websites en zelfs een aantal iAds. Van Angry Birds tot aan Adobe Ideas, Jamie Oliver's Twenty Minute Meals en vele anderen. Elke dag iets cools. We tonen ook jobs, we laten vacatures op de mobiele FWA Mobile site zien. Dus als je op zoek bent, kan je hier meteen rondkijken.’

Kan je iets vertellen over de jurering van de awards?

‘Jazeker, het is hetzelfde proces als bij de reguliere FWA website. Voor FWA Mobile hebben we een team van 36 juryleden, zodat we daarmee elke soort mobiele device hebben afgedekt. Ze stemmen 'ja' of 'nee' op elk ingezonden project en de inzending die de meeste stemmen krijgt wordt winnaar. De winnaars worden vervolgens in de Mobile Site Of The Day kalender gezet.’

Waarom zouden mensen hun mobiele content hiervoor insturen?
‘Voor aandacht en erkenning. Zoals de meesten weten, heeft The FWA veel respect opgebouwd over de jaren, het is vaak de eerst plek waar creatieven kijken 's ochtends, wereldwijd. Ik ben er van overtuigd dat m.thefwa.com zal volgen, omdat de mobiele content industrie steeds meer terrein wint. Ik ben erg nieuwsgierig naar de coole stuff die de komende tijd met Flash en HTML5 voor mobile gemaakt zal worden.’

Hoe kan men mobiele content insturen?
‘Iedereen kan hier inzenden via onze website. We vragen mensen op dit moment nog om via de website van The FWA in te sturen, omdat het niet voor iedereen even makkelijk is om de juiste schermafbeeldingen en dergelijke via hun mobiele apparaat te versturen.’

Tot slot, nog iets anders dat je met ons wil delen?
‘Op dit moment onderzoeken we de mogelijkheid voor de lancering van een 24/7, 365 dagen-per-jaar creative agency radio station. We willen 1 uur durende sets uitzenden van DJ's die bij creatieve agencies over de hele wereld werken. We hebben er zelfs een PA systeem voor klaarstaan.’

Bert Hagendoorn

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies