Mobile01.04.2010

Mobile Convention Amsterdam – Kickoff


mobile-convention-amsterdam-kickoff.jpg
mobile-convention-amsterdam-kickoff.jpg

Vandaag in een volle Beurs van Berlage voor Mobile Convention Amsterdam (#MoCoAm op Twitter). Gijs Vroom en Jeroen van Glabbeek trappen af, dit jaar zo’n 800 bezoekers. Jeroen (of beter gezegd CM) wil volgend jaar naar 1600 bezoekers dus de zaal wordt vooral gevraagd om te twitteren, te bloggen enzovoorts. Hier een kort verslag van de eerste plenaire sessies.

Admob – Russell Buckley

De centrale kickoff gebeurt door AdMob, een van de leaders op het gebied van (mobiele) advertising. Leuke voorbeelden komen voorbij van onder andere ZagMe, in de UK, een push sms advertising systeem. De eerste generatie mobiele marketing ZagMe leeft helaas niet meer.

Nu leven we in de wereld van hoge snelheid mobiel internet, meer smartphones, meer push marketing en meer uitgevers begeven zich op de markt.

Een overview van 2000 tot heden 2008, iPhone, future is AR. Volgens Buckley is de industrie er nog niet helemaal uit hoe advertising in de laatst genoemde techniek past.

Admob standardiseerde hun advertisingmodel, wat een wereldwijde campagne voor merken eenvoudiger maakt.

De boodschap waar Buckley mee afsluit is dat mobiel wereldwijd bereik heeft, wat voor reclame doeleinden interessant is en waarbij campagnes (bij wijze van spreken) in 10 minuten kunnen worden opgezet.

Andrew Grill – when social meets mobile
Je mobiele telefoon is een persoonlijk apparaat stelt Andrew. Social Media is fun, Social Media ontmoet onze mobiel, dus mobiel is leuk. Het persoonlijjke aspect moet aan bod gaan komen bij de mobiele adverteerders, iets wat in mijn mening niet anders zou moeten zijn op andere gebieden van marketing/advertising.

  • mobile is personal, it’s my media
  • mobile is always with me
  • mobile is always on
  • mobile has a built in payment machanism
  • mobile is there at the point of creative impulse (lbs)
  • mobile can recount the audience

Mobiele applicaties zijn volgens Grill de manier om te adverteren, mensen zitten niet meer te wachten op onpersoonlijke push marketing en banners.

Er lijkt een contradictio te zitten in mobiel en social media (mobiel is immers persoonlijk, zo stelt Grill en social media is open). Advertising op Social Media platforms moet een conversatie ondersteunen, iets wat niet nieuw is maar wat veel bedrijven nog steeds niet schijnen te begrijpen. Subtiele advertising is wat noodzakelijk is. Grill toont het FourSquare voorbeeld van Starbucks.
Voor adverteerders is FS met name interessant omdat er erg veel statistieken van haar gebruikers.

Andrew zijn slides lichten bovenstaande nog eens toe.

Steve Wing – The Guardian
Wil ons de zijde van de uitgevers laten zien met betrekking tot de mobiele ontwikkelingen, een case study. Overigens wel een hele goede, The Guardian gebruikte onder andere hun peers in de App store om hun app te verbeteren.

Verder lezen over Apps

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

Vroeger moest je landkaarten mee, Lonely Planet-gidsen en liep je met een spoorboekje op zak om maar te weten hoe je ergens kwam of waar je lekker kon eten. Tegenwoordig pakken we dat anders aan, want we hebben een smart...

Online30.03.2024

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

Spotify introduceert weer iets nieuws: na een medium dat antwoord geeft op je levensvragen en muziekvideo’s, begint de muziekstreamingdienst nu met videocursussen waarmee je bijvoorbeeld kunt leren muziek maken. Maar h...

Online25.03.2024

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

Het is vandaag de eerste maandag van de maand en dat betekent dat we om 12:00 uur weer kunnen genieten van een wieee-oeeehhh-geluid dat door de straten schalt. Voor sommige toeristen is dat even schrikken, dat testmoment...

Nieuws04.03.2024

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

Terwijl Bumble net bekend heeft gemaakt dat het AI gaat inzetten om nep-accounts op te sporen, heeft Tinder duidelijk een heel andere richting gekozen. Het wil dat gebruikers een beetje normaler met elkaar praten en komt...

Online06.02.2024

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

RSS-feeds zijn een beetje zoals X/Twitter. Soms zijn ze weer even in trek, soms niet, maar journalisten en nieuwsjunkies gebruiken ze altijd. Echter kan het best nu weer aantrekken, want YouTube heeft besloten om podcast...

Online10.01.2024

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig

Epic Games, de studio achter Fortnite, heeft gewonnen. Het heeft drie jaar geleden Google aangeklaagd omdat het niet zijn eigen betaalsysteem mocht gebruiken in zijn eigen app, waardoor het alsnog commissies van 30 proce...

Mobile12.12.2023

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig

​Tinder in 2023: we houden van anime en.. delulu

Spotify heeft Wrapped, een persoonlijk lijstje met jouw jaar op het platform, maar Tinder heeft Tinder’s Year in Swipe, waarin het in het algemeen uitspraken doet over hoe het jaar wereldwijd op het platform is geweest...

Online06.12.2023

​Tinder in 2023: we houden van anime en.. delulu