De telecomtoekomst is hip & prachtig

Vorig artikel Volgend artikel
De telecomtoekomst is hip & prachtig

Een interessante verzameling sprekers speculeerde over de consument in het jaar 2020, tijdens een drukbezochte sessie op het World Mobile Congres. Invalshoeken waren o.a. de mens, de auto, klantcontact, infrastructuur en augmented reality, een hot onderwerp op deze WMC.

Veel was voor internetrotten oud nieuws. Het is steeds weer even schrikken dat de telco’s elkaar blijven vertellen hoe belangrijk mobiel internet is, alsof ze zelf nog niet helemaal geloven. Hoopvol zijn ze wel: de toekomst wordt prachtig.

Cecilia Atterwal, hoofd van Consumerlab Ericsson, deelde onderzoekscijfers: over tien jaar zijn 8 miljard mensen online en hun persoonlijkste object – naast de tandenborstel - is hun mobiel. “En als hij iets moet delen met een ander, dan liever de tandenborstel dan zijn telefoon.” Daardoor is het ’t middel bij uitstek om mensen persoonlijk te bereiken en op een veel bredere schaal dan voorheen. Ze noemde als voorbeeld Irakese vluchtelingen die voedselbonnen op hun mobiel kregen. “Zo weet je zeker dat ze de juiste persoon bereiken.” Ze stortte wat demografische gegevens uit over het publiek en zei o.a. dat de toevloed van miljoenen consumenten uit China en India met een bescheiden portemonnee, de behoefte aan goedkopere producten doet toenemen (zoals TATA met zijn goedkope auto’s). Zestig procent van de bevolking leeft dan in grote steden, wat grote druk legt op voedselvoorziening en afvalverwerking. De behoefte aan scholing groeit. Niet verbonden zijn is geen optie meer. Jonge mensen zijn “sociaal dood” zonder internet.

De consument heeft de macht, de jongere generatie leert de oudere. En als een dienst of apparaat niet direct werkt, geeft 80% van de gebruikers het op. Dus: “Het is een mooie toekomst, maar de diensten die we aanbieden moeten supersimpel zijn, direct werken en waarde hebben in het dagelijks leven.”

Auto-ontwerp

Thomas Fellger, directeur van de iconmobile groep, toonde fijne beelden van auto’s met digitale dashboarden en gepersonaliseerde snufjes. Wallpaper en ringtones voor je Mini Cooper of Audi. Wil ik de stem van Captain Jean-Luc Picard horen iedere keer als ik start? “Engage.” Hmmmm. Misschien wel.

Verder ziet Fellger mogelijkheden voor autowidgets en extra diensten voor pompstations, zoals “download de laatste film terwijl u tankt”. En natuurlijk slimme navigatie, specifiek voor de elektrische auto, waarvan er in 2020 veel meer rondrijden. “Ik wil weten of mijn batterij de route trekt die ik heb gepland.”

Beter netwerk nodig

Suraj Shetty, VP Service Provider Marketing van Cisco, legde (uiteraard) de nadruk op het 4G-netwerk dat al die geweldige diensten moet gaan dragen. In 2014 zal 66%van alle mobiele verkeer video zijn. “En daar is het huidige netwerk niet tegen bestand. Het is nooit gebouwd voor video,” Cisco ziet vooral een verschuiving in de inzet van datacenters: content moet letterlijk dichterbij de consument zijn. En laten we het probleem niet onderschatten, aldus Shetty. “In China en India gebruiken mensen vooral 2G-telefoons. Wat als zij online komen met hun 3G’s en smartphones? Er zijn nu al bijna niet genoeg IP-adressen en dan zeker niet meer.” Daar ligt dus nog een schone taak.

Slimme sensoren 

The, global managing director van Accenture gaf eerlijk toe dat hij tien jaar geleden niet had voorspeld dat er 4,6 miljard mensen online zouden zijn en dat ze daarvoor smartphones gebruikten. Toen waren er 750 miljoen mobiele gebruikers en de hipste telefoon was de Nokia 3310. Resnick: “Ik heb mijn oude presentaties doorzocht en het stond er niet in.” Ergo: de toekomst voorspellen is moeilijk, maar hij gooide het toch maar op applicaties en het businessmodel B2B2C: Amazon verkoopt aan consumenten die ook aan consumenten verkopen, maar waar Amazon ook geld aan verdient. En verder? Hij telde even op. Vier miljard mobiele gebruikers, een mondiaal platform voor applicaties en slimme sensoren. Wat je dan krijgt? Hij durfde het niet te zeggen. Maar: “Dit is leuker dan praten over kosten besparen, wat we vorig jaar deden.”

Klantcontact 

Dominic Endicott of Mobile Aware sprak over klantcontact en zag de mobiel de rol overnemen van callcenters. In plaats van een ‘agent’ te bellen, is informatie beschikbaar in de hand van de klant. Want de mobiel staat altijd aan, verbindt meerdere kanalen (sms, mms, e-mail, chat, internet) en is altijd persoonlijk. Het was “the killer device”. Het kwam op mij over alsof hij nu eind vorig jaar pas door had gekregen wat er eigenlijk gaande was met dat mobiele internet, maar dat zal niet het geval zijn geweest.

Augmented reality

Peter Meier van Metaio.com gaf een demonstratie in Augmented Reality. Soort van, want het netwerk op de FIRA is om te huilen zo slecht. Niet erg mobiel, het Mobile World Congress. Meier liet de overbekende LEGO-doos zien (“aangeraakt door Arnold Schwarzenegger”) en een AR-handleiding voor autoonderhoud. Volkswagen heeft dit al, zei Meier, en het gaat veel kosten besparen omdat handleidingen niet meer vertaald hoeven worden. Richt je telefoon op je auto en je ziet vanzelf welke handelingen je moet verrichten om het probleem te verhelpen. Hij voorspelde verder een verbetering van AR-brillen, waardoor we niet achter ons mobieltje aan hoeven hollen wanneer we IRL AR-spellen spelen. Groot succes: de Adidas-schoen die ook een game console is.

 Menselijker

Tot slot Hampus Jakobson van TAT (The Astonishing Tribe), die vooral duidelijk wilde maken dat zij software bouwen voor de mensen die mobieltjes bouwen. En dat waren zo’n beetje alle grote namen. “We are a very lucky company.” TAT wil dat technologie onzichtbaar is en dat mensen weer met elkaar gaan praten in plaats van met machines. Of dat machines menselijk gaan klinken, zodat het lijkt of we met mensen praten. Ook hij loofde AR, maar waarschuwde voor technologiegedreven producten en diensten.

Blije telecom

Al met al blije mensen, waarvan sommige een beetje geschokt leken door hoe hun industrie is veranderd in de laatste tien jaar. En dat is natuurlijk ook zo. Telecom is opeens hip & hot geworden. Wie had dat ooit kunnen voorspellen?

  

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies