Mobile15.02.2010

Mobile marketing vs technologie, #MWC dag 1


mobile-marketing-vs-technologie-mwc-dag-.jpg
mobile-marketing-vs-technologie-mwc-dag-.jpg

De eerste dag op de Mobile world conference van 2010 brengt een aantal nieuwsfeiten. Adobe heeft zijn AIR applicatie(flash) voor Android gereleased en bouwt daar een presentatie omheen in de speciaal ingerichtte “App planet” hal. Veel meer dan de rest van de conferentie focussed App planet zich op marketing en diensten voor consumenten. Een aantal bedrijven die opvallen zijn o.a. Vringo(videoringtones die zichtbaar zijn bij zowel de beller als de ontvanger van het gesprek). Zij zijn niet nieuw maar hun marktaandeel op de wereldwijde telefoon markt is wel hard groeiende en dan met name in Azie.

Vanuit marketing perspectief is de beurs erg technologie gedreven is (de te verwachten) eerste indruk. Maar ook bedrijven als Admob zijn redelijk groot aanwezig met veel grote cijfers over hun adverteerbereik binnen de wereldwijde mobiel internet gebruik. Admob claimt nu meer dan 11.000 mobiele sites van banners te voorzien en nog zo’n 4000 applicaties waarbij het “targetten” van doelgroepen per land, type telefoon en zelfs telecom provider verschillend kan zijn.

Naast adverteernetwerken en (technische) diensten leveranciers zijn er ook “bouwers” aanwezig. Partijen die mobiele campagnes danwel applicaties realiseren voor derde partijen. uit de grote aantallen bedrijven aanwezig lijkt er een nieuwe industrie te ontstaan. Het specialisme om voor de vele verschillende handsets te kunnen ontwikkelen is duidelijk een snelgroeiende business. Dit kan alleen maar goed zijn voor de consument die daarmee altijd gebruik kan maken van een aplicatie ongeacht type telefoon.

Over een andere App store is ook nieuws. 12 (relatief kleine telecom providers) hebben een initiatief gestart waarbij ze een eigen app store  voor hun netwerken aan willen gaan bieden. Hierbij is  duidelijk dat men de “grote boze” Apple store een “duw” wil geven in hun zoektocht naar wereld dominantie. De dominantie is relatief want op de wereldmarkt is Apple welliswaar een hele grote goeiende partij maar met nog maar een paar procent van alle telefoons niet de focus, aldus een aantal mensen die ik hier sprak(Service2Media o.a.) 

Nokia laat met de lancering van Symbian 3 zien dat er veel vooruitgang is in de usability van hun platform. Windows staat er tegenover met de lancering van Windows Phone 7. Ook zij hebben grote stappen gemaakt in hun OS waar ik nog veel van verwacht. Eenvoudige Iphone liefhebber als ik ben werd ik verrast door het spelen met windows 7 op de HTC HD2(belangrijkste lancering van HTC in europa)

Soms vind je ook vreemde partijen tussen alle stands waarvan je je afvraagt of die hier wel thuis horen. Quintessentially.com is zo’n partij. Ze richten zich op het wereldewijd ondersteunen van je wensen en doen dat via de mobiele telefoon. Iets dat als advertentie niet zou misstaan in de Quote. Of dat men hier nu klanten gaat vinden lijkt me erg sterk…

Het zoemt rond dat het Nederlandse Layar ook een belangrijke mededeling zal doen later vandaag. Details worden nog niet vrij gegeven maar het is iig niet nieuws rond de Iphone app die met een nieuwe engine eind februari zal verschijnen. Layar is ook aanwezig op de Mobile Premier awards.

20 bedrijven uit de hele wereld rondom mobiele ontwikkelingen zijn vanuit verschillende Mobile Monday organisaties(zelfs Bogota en India is aanwezig) geplaatst voor deelname. Als enige NL bedrijf heeft Layar zich weten te plaatsten.  Zij deden dit onder de noemer “rest of EMEA”. Er schijnt wat onenigheid te zijn in de organisatie van Mobile Monday waarbij sommige landen wel mee doen maar anderen niet. Uiteraard later meer informatie over de winnaars en opvallende cases/bedrijven.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.