De creatieve trends voor 2010? 3D, mobility en augmented reality

Vorig artikel Volgend artikel
De creatieve trends voor 2010? 3D, mobility en augmented reality

In de Amsterdamse Meervaart verzamelden zich begin december ruim 900 designers en developers voor Adobe User Group XL. Dit eerste XL-event van de Adobe User Group bood ons een mooie gelegenheid om onze ‘achterban’ te bevragen. Via een enquête peilden we onder designers, developers, creative directors en grafisch studenten de verwachte creatieve trends voor 2010. En wat bleek? 2010 wordt volgens de creatieve community het jaar van 3D, mobility en augmented reality. Videopresentaties, foto’s en verslagen van Adobe User Group XL zijn hier terug te vinden.

De blockbuster Avatar heeft 3D definitief op de kaart gezet. De technologische ontwikkelingen en initiatieven op dit vlak zullen dit jaar dan ook ongetwijfeld een vlucht gaan nemen. Niet alleen in film, maar zeker ook in reclamecampagnes, waar 3D-animaties en interactieve applicaties de weergave van producten kunnen verlevendigen en de klantinteractie kunnen verhogen.

Ditzelfde gaat op voor mobility. De ontwikkeling en distributie van applicaties, content en video op mobiele platformen wordt door Adobe en andere partijen steeds verder geoptimaliseerd. Tijdens Adobe MAX in Los Angeles presenteerde Adobe de nodige nieuwe introducties op dit vlak. Onder meer de Bètaversie van Flash Player 10.1, dat ertoe bijdraagt dat met dezelfde code, frameworks en tools applicaties en content ontwikkeld kunnen worden voor zowel de desktop en browser als mobiele apparaten. Doelstelling hierbij is om een consistente ervaring op alle schermen te bieden, zonder noemenswaardige extra ontwerp- en ontwikkelinspanningen.

De groeiende focus op mobility levert ook een belangrijke bijdrage aan de opkomst van augmented reality. De mobiele mogelijkheden van deze technologie worden door een partij als Layar al op indrukwekkende wijze benut. In samenwerking met marketingbureau Blitz heeft Adobe inmiddels ook de eerste schreden op dit pad gezet. Tijdens Adobe MAX werd de eerste augmented reality muziekclip gepresenteerd. Deze eer viel te beurt aan zanger John Mayer. Door een uitgeprint icoon voor de webcam te bewegen of te uploaden naar je telefoon, kun je de clip op je beeldscherm toveren en zelf laten bewegen. Een mooi staaltje ‘interactie’, dat dit jaar ongetwijfeld navolging gaat krijgen in video’s en campagnes.

Naast deze verwachte grote trends voor dit jaar, werden door de bezoekers van AUG XL nog enkele andere interessante ontwikkelingen genoemd. Bijvoorbeeld de groei van location based services, de inzet van social media bij digital storytelling en de zakelijke inzet van interactieve video.

2010 belooft creatief gezien een interessant jaar te worden, waar wij als Adobe een mooie bijdrage aan hopen te leveren!

Paul van Keeken

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies