De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het Stedelijk Museum gaat op een nieuwe, innovatieve manier zijn collectie aan een breder publiek tonen door het toepassen van Augmented Reality. Fabrique en Layar zullen samen met het Stedelijk Museum werken aan deze nieuwe applicatie ‘ARtours’.
Met ARtours creëert het Stedelijk een open source platform met een toepassing van Augmented Reality om op een vernieuwende wijze verhalen over de collectie te delen met het publiek. Daarnaast zal het museum publiek en professionals prikkelen zelf tours te ontwikkelen door het toevoegen van foto’s, informatie en verhalen.
Via een smartphone (zoals de iPhone of Android telefoon) kan men multimediale uitingen (audio, beeld, video en animatie) bekijken bij geselecteerde stukken uit de collectie. Niet alleen binnen, maar ook buiten het museum krijgt het publiek virtueel mooie verhalen bij kunstwerken en op plekken. Verhalen gecreëerd door zowel professionals als publiek.
Volgt men een ARtour in de stad, dan zal er door de smart phone te richten op getagde plekken, informatie opvraagbaar zijn over de verbinding van die plek met moderne kunst en design. Zo zal bijvoorbeeld de Harrenstein slaapkamer van Rietveld (1926) weer te zien zijn bij de oorspronkelijke locatie op de Weteringschans in Amsterdam. Of kan men een virtuele tentoonstelling bezoeken op de Dam of het Museumplein. Maar ook locaties als Schiphol (wachtende reizigers) of de trein (tijdens je reis kunst bekijken) bieden nieuwe mogelijkheden.
Eerder deze week werd bekend dat het Stedelijk Museum uit de regeling Innovatie Cultuuruitingen van SenterNovem subsidie ontvangt voor het ARtours project. Naar verwachting zal het publiek in het najaar van 2010 op deze nieuwe wijze de collectie van het museum kunnen beleven en hiermee interacteren. We moeten dus nog wel even geduld hebben.
Meer over Augmented Reality:
* Eerste Augmented Reality campagne in Nederland (in boekvorm)
* Layer Augmented Reality
* Eerste Augmented Reality App in iTunes
* De Augmented Reality Hype Cycle, we zijn er nog lang niet
Verder lezen over Augmented Reality
Gadgets26.12.2023
Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Social Media09.11.2023
Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers
Entertainment08.11.2023
Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat
Mobile19.10.2023
Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre
dankzij augmented realityGadgets20.07.2023
Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af
Mobile12.07.2023
Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour
Gadgets07.07.2023