De nationale retourweken voor mobieltjes

Vorig artikel Volgend artikel
De nationale retourweken voor mobieltjes

Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 6 miljoen mobieltjes verkocht waarvan er naar schatting zo’n 400.000 retour komen via verschillende acties.

De schatting is dat er nog zo'n 15-25 miljoen oude telefoontjes ongebruikt ergens opgeborgen liggen. Daarom start in januari een nieuwe actie waarbij de telecombranche zoveel mogelijk oude mobieltjes terug wil halen: de Nationale Retourweken. De telecomsector realiseert zich dat een gebruikt toestel makkelijk een tweede of derde leven kan krijgen. En bovendien zitten er in oude mobieltjes grondstoffen die steeds schaarser worden. Deze kunnen eenvoudig uit afgeschreven mobieltjes gehaald worden en ook andere onderdelen kunnen hergebruikt worden.

Daarom zullen vrijwel alle grote partijen in de Nederlandse telecomsector, zowel operators als KPN en T-Mobile en retailketens als BelCompany, The Phone House en Telecombinatie, gezamenlijk optrekken in de Nationale Retourweken. Van 16 januari tot en met 15 februari 2010 zal de telecomsector zich gezamenlijk inspannen om zoveel mogelijk oude mobiele telefoons in te zamelen. Het bijzondere van de Nationale Retourweken is dat elke operator en elke retailer zijn eigen propositie heeft. Er is dus geen gezamenlijke aanbieding maar iedereen doet het op zijn eigen manier, alleen onder de gezamenlijke vlag van de Nationale Retourwerken.