Mobile08.09.2009

Mobile Monday #12


mobile-monday-12.jpg
mobile-monday-12.jpg

De 12e editie van Mobile Monday ging gisteren over ‘Developing Countries’. Te laat binnenkomend zag ik het laatste stukje van Hajo van Beijma die “text to change” uitlegt. Daarna is het de beurt aan Jeroen van Glabbeek. Hij is CEO van CM (voorheen clubmesage) en start met de (klassieke) Nokia ringtone te laten horen. Martin Lindstrom uit Scandinavië heeft hier onderzoek naar gedaan in zijn boek buyology, waarin hij aantoont dat mensen zich onbehagen voelen bij die ringtone en Nokia heeft geadviseerd er mee te stoppen.

Daarna geeft hij een overzicht van hoe Clubmessage is begonnen in de discothekenbranche met sms services die direct voordeel (klantentrouw) zagen bij deze vorm van mobile marketing.

We zitten nu aan het begin van het bekende Tipping point (boek van Malcolm Gladwell) en de omzet van CM stijgt daarmee navenant. Maar wat is het volgende, er komt een einde aan de groei van de curve. Of toch niet? Andy Grove heeft in 1997 een boek geschreven over de microprocessors. “Only the paranoid survive”. Elke business heeft te maken met 6 krachten, maar eens in de tien jaar komt er een extra kracht die 10x zo sterk is als de gebruikelijke krachten. In de geheugenmarkt processor markt was dat de opkomst van de Japanners die de gehele markt overnamen, waarna Intel besloot in de microprocessormarkt te stappen. En met succes.

Nokia is bijvoorbeeld nu begonnen met het maken van laptops. Waarom? Nokia maakt niet veel winst meer met zijn mobiele telefoontak en er dreigt een verzadiging van de wereldmarkt groei. Alle fabrikanten van mobieltjes zagen hun afzet niet meer groeien. Het convergentiepunt werd gezet door de iPhone, die alle grote merken hebben nagebootst. Is dat wellicht de ultieme telefoon geworden? Kan er niet verder worden ontwikkeld? Daarna hebben we nog het kantelpunt. We krijgen een Youtube filmpje zien van de man die zijn mobieltje met kogels doorboorde en daarna verbrandde. Het filmpje wat eerder al op Mobilecowboys was te zien. Het kantelpunt van de mobiele markt komt dan ook heel snel volgens Jeroen die zich mede baseert op de theorieën van Doc Searls (klopt die naam?).

Kijk naar de games markt waar miljarden in bijvoorbeeld de Playstation4 worden geïnvesteerd. Maar waarom? Wat is er mis met de PS3? Kijk naar Microsoft waar 80% (volgens Forrester) nog steeds Windows XP gebruikt, terwijl dat al 8 jaar oud is en er intussen alternatieven als Windows Vista en Windows 7 zijn.”

Dus we hebben het start, tipping, omslag, convergentie, kantel en eindpunt voor het mobiel nu bereikt. Is dat negatief? Nee het zal niet afgelopen zijn. Het positieve is dat het wellicht stabiel wordt. We kunnen makkelijker 10 jaar vooruit kijken.” De toekomst in 6 pijlers:

1. Bewust internet (en geen applicaties, die slechts een tussenfase waren)

2. Bellen

3. Navigatie

4. Bankieren, zie hoe het mobiel bankieren groeit in Afrika

5. Messaging

6. Social Media

Er zal niet veel extra meer komen. Deze zes pijlers moeten het doen volgens Jeroen. Ik hoor graag jullie mening in de reacties hieronder. In ieder geval aardig dat Jeroen hier zijn nek uitsteekt met deze stelling.

Nuno Sitima is de volgende spreker uit Portugal. Hij is een new media consultant en auteur en o.a. werkzaam voor Opera Mini. Hij start met de open deur “het web is mobile”. In Afrika en India gebruiken ze iig de mobiel (ook) als modem. Hij stond voor de taak om ‘full internet’ op een $20 telefoon (low-end) te laten werken. In Rusland is intussen 12% van ALLE browsing nu via mobiel. Het mobiele web is populair in emerging markets. Nuno laat en ‘coole’ commercial zien uit Indonesië, wat mij doet denken aan de eerste i-mode commercials hier in NL.

Na de pauze hebben we spreker Madanmohan Rao uit India. Hij heeft het over welke landen o.a. de markt op zijn kop zetten.Hij heeft een quote “Companies come to India for the cost, they stay for the quality and they invest for the innovation“. En dat is een aardige en naar mijn mening correcte wijsheid. Hij spreekt over de kansen en moeilijkheden van diverse landen en waarvoor mensen uit die landen (voornamelijk voorbeelden uit Azië) hun mobiel (internet) gebruiken. Een integrale transcriptie is nu niet live te geven, daarvoor verwijs ik graag naar de video die een dezer dagen waarschijnlijk op www.mobilemonday.nl te zien zal zijn. Hij geeft als uitsmijter een blik op het jaar 2030, waar e-waste zal zijn, waar micro multinationals en personal knowledge management een van de vele zaken zijn die dan gaan spelen. Persoonlijk denk ik echter dat vele zaken die hij voorziet voor 2030, nu al aanwezig zijn.

De uitsmijter van deze momo is Mariéme Jamme, uit Senegal, maar wonend nu te Londen. Ze heeft na succesvolle bedrijven in Londen te hebben opgezet, ook in Senegal projecten opgezet, met name het 10.000 girls project, waarbij ze vooral zorgt dat die dames zichzelf kunnen helpen. Daarbij hebben ze ’tools’ nodig, voor ‘empowerment’. Ze wil geen geld geven, maar mobieltjes. Want van geld alleen worden de mensen lui en afhankelijk. Met tools zoals een mobieltje kunnen ze veel meer, dat zijn de echte tools.

De groeicijfers voor mobiel in Afrika zijn nog steeds groot dus ook een interessante markt voor de producenten van de handsets en de operators. Met mobiel zijn mensen nog meer zichtbaar (visibility) maar ook hun geloofwaardigheid en communicatie gaan omhoog (credibility) en daardoor uiteindelijk ook de mogelijkheid om geld te verdienen (Profitability). Problemen zijn er nog steeds. Bedrijven willen geen zaken doen met Afrika omdat het corrupt en arm zou zijn. Marieme is bezig met een rebranding voor Afrika, om die vooroordelen te ontzenuwen. Ze zijn namelijk erg creatief en willen graag leren. Het startpunt is de ontmoeting op straat, de straat communicatie met als doel complete communicatie. De dienst www.frontlinesms.com is een goed voorbeeld van hoe ondernemers iets opzetten. Ze heeft het niet echt op de diverse non-profit organisaties, die moeten zo snel mogelijk verdwijnen uit Afrika want ze doen meer kwaad dan goed met hun goed bedoelde doelen. “Stop giving to charity!” roept ze uit. “Ik kan wel wat doen, dus stuur het naar mijn bankrekening!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.