Mobile03.08.2008

Oorlog bij telecomabonnementen in nieuwe fase


oorlog-bij-telecomabonnementen-in-nieuwe.jpg
oorlog-bij-telecomabonnementen-in-nieuwe.jpg

Dat telecomoperators in sommige Europese landen hun klanten een gsm cadeau doen wanneer ze een abonnement nemen, is niets nieuws. Deze praktijk, die koppelverkoop heet is, kwam vorige maand in Belgie, bij de lancering van de iPhone 3G, ruimschoots aan bod in de media. Maar nu sommige telecomoperators de gratis-gsm beginnen te vervangen door een heuse laptop, bevinden we ons volgens analisten ‘in een nieuwe fase’ van de oorlog om de klant.

Eerder deze week raakte bekend dat Orange (France Télécom) in Engeland een Asus of HP-laptop, een USB-stick én 5GB aan downloads gratis weggeeft aan klanten die zich opgeven voor een nieuw abonnement van € 30 tot € 55 per maand. Volgens analisten is dit een gevolg van de saturatie op de Europese telecommarkt en weerspiegelt het aanbod het groeiende belang van mobiel breedband in de sector.

Volgens onderzoeksbureau Informa Telecoms & Media zullen de globale inkomsten uit mobiele data -inclusief sms- dit jaar de € 128 miljard overschrijden, vergeleken met € 100 miljard in 2007. Het Nederlandse Telecompaper schat het aantal mobiele HSDPA-gebruikers in Europa ondertussen op zo’n 5,7 miljoen.

‘Operators moeten abonnenmenten verkopen’, besluit Carolina Milanesi van onderzoeksbureau Gartner. ‘Als je een abonnee kan maken door hem een laptop aan te bieden heb je ‘m tweemaal; voor zijn mobiele data én voor zijn gsm.’

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.