Vrije val Motorola de schuld van een overleden marketeer

Vorig artikel Volgend artikel
Vrije val Motorola de schuld van een overleden marketeer

Over de doden niets dan goeds. Dat is een uitdrukking die je regelmatig hoort uit respect voor hen die het tijdige met het eeuwige verruild hebben.

Catherine Keynes schrijft in haar column voor The Register echter dat in haar opinie de teloorgang van Motorola toch vooral te wijten is aan de dood van marketeer Geoffrey Frost, de man achter het succes van de RAZR en de bedenker van de Hello Moto campagne.

Een interessante kijk op de vrije val die de Amerikaanse toestel fabrikant sinds anderhalf jaar doormaakt.

Frost maakte in 2002 de overstap van Nike naar Motorola. Zijn belangrijkste taak was het creëren van een eigen gezicht voor de Amerikaanse fabrikant van wie de toestellen tot die tijd een doorsnee uiterlijk hadden, aldus Keynes.

Een van de eerste wapenfeiten van Frost was het produceren van een toestel dat duidelijk moest tonen wat Motorola op dat moment allemaal in haar mars had. Het was niet de bedoeling dat dit toestel in grote getale verkocht zou gaan worden maar meer dienst zou doen als een 'flagship product' en het bewijs van Motorola's kunnen. Het liep een beetje anders want dat toestel zou uiteindelijk uitgroeien tot het populairste Motorola mobieltje van de jaren 2004 tot en met 2006: de RAZR.

Helaas voor Motorola stierf Geoffrey Frost in November 2005 aan een hartaanval en, zo claimt Keynes, die klap heeft de fabrikant tot nu toe nog niet weten op te vangen met alle negatieve gevolgen van dien. Sinds de dood van Frost daalde het marktaandeel van Motorola binnen twee jaar van 35% naar 12%.

Catherine is van mening dat de enige manier om Motorola weer vlot te trekken het aanstellen van een waardige vervanger voor Frost zou zijn. Iemand die de organisatie weer zou kunnen aansporen tot het produceren van spraakmakende, innovatieve en succesvolle producten.

Ze noemt ook een naam: Hans Snook, de oprichter (in 1994!) van Orange en een charismatische leider met een bijzondere neus voor (mobiele) successen. Snook is de man die, bij Orange, producten en diensten zoals SMS, bel-bundels en afrekenen per seconde introduceerde. Diensten die al snel geadopteerd werden door de andere, traditionele, providers.

Kortom, een interessant artikel dat het lezen meer dan waard is.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies