KPN’s visie op het groot maken van mobile advertising

Vorig artikel Volgend artikel
1182418630images

Tarik Fawzi, directeur Aeneas Strategy Consulting & Management

KPN doet een proef om na te gaan of klanten op reclame op de mobiel zitten te wachten en of adverteerders er baat bij hebben. Als proef werkt KPN samen met Adidas, Nestle, Wehkamp en New York Pizza. Op termijn moet de consument zelf kunnen aangeven welke reclame, hoeveel en wanneer hij wil ontvangen.

Een test is gedaan met de waarschuwingsberichten van een oproep gemist. KPN heeft altijd 145 karakters over om text te communiceren. In mei is men begonnen met het opvragen van pre-paid bel te goed. Per maand word dit 30/40 miljoen keer opgevraagd. Communicatie: Uw beltegoed is ..., SMS het woord korting en ontvang een ... kortingsbon. Men kreeg p.d. zo’n 2000 berichtjes terug met het verzoek en vertegenwoordigde een omzet van zo’n 100K omzet. Dit is willekeurig verstuurd en toch leidde dit tot interessante conversies. Er zijn 3000 klanten gebeld om te kijken of mensen het irritant vinden. De OPTA heeft onderzocht of het mag en er is besloten dat het mag. 7 miljoen SMS verstuurd, 19 klachten ontvangen en de helft van de klanten staan er positief tegenover om dit te blijven ontvangen.

Een droom interface is dat men zelf kan bepalen welke boodschap op welk moment wordt verstuurd. Long tail voor de kleinere ondernemer in de vorm van het versturen naar alle opt-in eind gebruikers omdat het restaurant op dat moment leeg is. De niche markt.

Proefabonnement Telegraaf, SMS proef naar .... en meteen was het een call to action waarbij er is gebeld door de telegraaf waarbij een hoog percentage daadwerkelijk zat te wachten op dit proefabonnement. Kosten: 0,25 – 0,37 cent per verstuurde bericht.

De boodschap van KPN: Operators, gaat heen en verenigt u!

Wat opvalt is dat segmentatie hier goed toepasbaar is? Nadeel is dat men zich moet aanmelden voor een dienst als deze op internet ivm privacy. Ik geloof nog steeds niet in segemantie, maar om te starten kun je wel goed je conversie verschillen meten.

Ik zie grote mogelijkheden voor online integratie en mobile. Ook hier zijn personas goed toepasbaar en koppel je niet alleen IP (klipping van KPN) maar ook mobile aan een persona. Zoek naar patronen en communiceer mogelijk UGC?? Hmmm, lijkt me leuk om eens nar te kijken.

Gino Goossens

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies