Microsoft start wedstrijd voor meer toegankelijke websites

Vorig artikel Volgend artikel
Microsoft start wedstrijd voor meer toegankelijke websites

Nederland telt zo'n 4 miljoen mensen met een beperking, variërend van visuele, auditieve en lichamelijke handicaps tot dyslexie en epilepsie. Daardoor kan een kwart van onze bevolking niet optimaal gebruik maken van het internet. Vooral visueel en motorisch beperkten ondervinden moeilijkheden bij het gebruik van computers en internet. Om het web voor iedereen toegankelijk te maken, start Microsoft een wedstrijd onder webdesignbureaus om de meest toegankelijke website te maken. Het winnende bureau ontvangt voor 10.000 euro aan mediawaarde op het MSN netwerk.

Te kleine letters, een onduidelijke structuur, te weinig contrast in het kleurgebruik. Op het oog kleine details in het website-ontwerp sluiten grote groepen mensen met een beperking uit. Terwijl toegankelijke websites juist ook voordelen voor mensen zónder beperking. Zo zijn deze sites beter vindbaar in zoekmachines, laden ze sneller en werken ze beter op verschillende browsers en apparaten. Met toegankelijke sites worden daarnaast kosten bespaard, omdat door het 'gelaagd' bouwen (scheiden van structuur en vormgeving) verschillende elementen los worden aangepast.

Microsoft zet zich in om technologie voor mensen te laten werken. Zo kan een blinde of slechtziende met behulp van toegankelijke websites met voorleesfunctie boodschappen thuis laten bezorgen. "Het is in alle opzichten vreemd dat maar liefst een kwart van de Nederlanders in meer of mindere mate geen volledige toegang heeft tot digitale informatie," aldus Paul Honout, digital & operations lead van Microsoft Nederland. "Wij zijn sinds twee jaar bezig om onze nieuwe websites toegankelijk te bouwen. Maar we zijn er zelf nog niet. Door onze ervaringen en kennis ook te delen, hopen we gidsend te zijn voor andere organisaties om er mee aan de slag te gaan. Vorig jaar hebben we de online tool Kleed je Site uit gelanceerd, die inzichtelijk maakt hoe toegankelijk een site gebouwd is. Inmiddels zijn meer dan 10.000 sites 'uitgekleed'. Nu willen we met deze wedstrijd alle webdesignbureaus uitdagen sites voor iedereen toegankelijk te maken. Voor de prijsvraag kunnen de bureaus sites voordragen die ze voor hun opdrachtgevers gaan maken."

Roadshow langs tien bureaus voor informatie en inspiratie
Om webdesignbureaus te informeren en inspireren over de voordelen van toegankelijke websites, bezocht een groep van Microsoft-toegankelijkheidsspecialisten de afgelopen maanden tien webdesignbureaus. Tijdens deze Roadshow kregen de eigenaren, developers en designers praktische adviezen over toegankelijk bouwen. Deze bureaus is gevraagd deel te nemen aan de wedstrijd, maar ook andere bureaus mogen zich inschrijven. De inschrijving sluit op 30 januari, waarna de deelnemers tot begin mei krijgen hun site in te sturen. De winnaar wordt medio mei bekend gemaakt. Jurylid Ferry den Dopper, lid van de Normcommissie Drempelvrij.nl en senior interactie designer van internetbureau Tam Tam: "Toegankelijkheid is niet iets wat je aan het einde van een project nog even toevoegt. Je moet daar echt vanaf het begin bij stilstaan. Veel websitebouwers realiseren zich niet dat je met niet-toegankelijke websites veel mensen uitsluit. Niet alleen mensen met een beperking, maar ook mensen zonder beperking."

Webdesignbureaus die willen meedoen, kunnen zich tot 30 januari aanmelden bij Jitske Lochtenberg, programma manager toegankelijkheid, via toegang[at]microsoft.com.

Infographic digitale toegankelijkheid
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies