Analisten sabelen overname Skype neer

Vorig artikel Volgend artikel
Analisten sabelen overname Skype neer

Microsoft betaalde gisteren 8,5 miljard dollar voor Skype. Analisten vinden de prijs echter belachelijk hoog. Microsoft verdedigt de overname als strategisch, omdat het bedrijf steeds verder achterop geraakt op Apple, Facebook en Google, die de online communicatiemarkt steeds meer domineren.

De vraag blijft hoe het toevoegen van Skype aan de productenportfolio van Microsoft geld zal opbrengen. Het aantal betalende Skypegebruikers steeg in 2010 met 20% tot een totale omzet die uitkomt op ongeveer 1% van het zakencijfer van Microsoft. Ook de 170 miljoen Skypegebruikers zijn marginaal in vergelijking met het aantal mensen die Microsoftproducten gebruiken. De grote vraag blijft dus hoeveel van de laatst genoemden Skype zullen beginnen te gebruiken omdat de internettelefoondienst plots naast Outlook of Xbox Live opduikt.

De overname heeft wel zin in het kader van Microsofts recente partnerschap met Nokia. Indien stem- en videoverkeer via internet nu ook de mobiele wereld gaat veroveren, zal Microsoft zich via Skype kunnen differentiëren van Apple en Google. Doch de kans dat de Amerikaanse telecombedrijven - die 60% van hun draadloze inkomsten generern via stemverkeer- die omzet zomaar zullen laten eroderen is klein.

Microsoft moet dus via Nokia en Skype allianties bouwen met telecomspelers door hen winsten te beloven en tegelijkertijd moet het bedrijf van Bill Gates mobiel bellen via internet ook financieel interessant maken voor zijn klanten. Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies