De nieuwe MSN: een feestje waard!

Vorig artikel Volgend artikel
De nieuwe MSN: een feestje waard!

Op 7 december was in Amsterdam de Launch Party over het nieuwe MSN. Gewapend met materialen uit de vorige eeuwen (pen-en-papier) en een stapeltje vooroordelen, ging ik erheen om met een aantal mensen van MSN te praten. Pen en papier is waarschijnlijk bij de lezers van Dutch Cowboys nog wel iets waarbij men een beeld heeft, mijn vooroordelen zal ik kort schetsen. Bij MSN dacht ik vooral aan een chat-dienst waar vooral jongeren veelvuldig gebruik van maken. Helemaal ernaast zat ik niet: MSN heeft natuurlijk de chatfunctie (Windows Live Messenger). Verder ben ik deze avond aangenaam verrast door wat MSN mensen van alle leeftijden te bieden heeft.

-1008.jpg

Na de bondige presentatie over de vernieuwde versie MSN.nl heb ik gesproken met Alexandre Michelin, MSN EMEA Regional Director; Merijn Aalbers, Editor-in-Chief MSN.nl; Jacqueline Smit, sinds 1 december directeur Consumer & Online van Microsoft Nederland en kort met Jeroen Verkroost, Executive Producer MSN.nl.

-1009.jpg
-1010.jpg

Wat vooral opviel was de bescheidenheid van alle vier over dit toch zeer succesvolle product. Zelf gebruik ik MSN niet en had ik al jaren niet gezien hoe het zich ontwikkeld heeft, maar ik kon me na de presentatie voorstellen dat MSN.nl ook voor mij een handige startpagina zou kunnen zijn. Ik vroeg me daarom af hoe de mensen van MSN wilden proberen een groter/ander publiek te bereiken. Uit de woorden van Smit kon ik opmaken dat de veranderde uitstraling van gossip naar nieuws en entertainment als doel had een nieuw publiek te trekken en daarbij natuurlijk de huidige gebruikers tevreden te houden. Men lijkt erop te vertrouwen dat gebruikers middels sociale media anderen ook naar de site zouden brengen. Even wat cijfers:

-1011.jpg

We zien hier het enorme bereik van MSN.nl in Nederland (tussen de 4 en de 5 miljoen!), 60% hiervan is tussen de 20 en de 49 jaar; de verhouding man/vrouw is zeer evenwichtig (daar gaat weer een ander vooroordeel). De chatters en hotmailgebruikers uit de beginperiode zijn inmiddels in een hogere leeftijdsgroep gekomen en nog steeds trouw aan MSN.nl en aan de diensten die in de loop der tijd toegevoegd zijn. En ja, wanneer 1 op de 6 Nederlandse internetters jouw portal als homepage heeft ingesteld, hoef je je misschien niet zo druk te maken over groei of nieuwe doelgroepen. 

Microsoft lijkt goed begrepen te hebben dat het -nu door internet globalisering een feit is- belangrijk is dat ieder land toch zijn eigen identiteit kan behouden. Daarom is besloten dat ieder land zijn eigen content op de voorpagina kan maken, binnen de kaders die de nieuwe vormgeving van Microsoft nu biedt. In Duitsland bijvoorbeeld, zal de nadruk op sport en entertainment komen te liggen. In Nederland is gekozen voor een portal waarop in één oogopslag het belangrijkste nieuws te zien is, waarbij naast het "harde nieuws" ook entertainment een prominente plaats heeft. Daarin wordt flink geïnvesteerd. Een groot aantal bronnen levert -zoals volgens Aalbers de redactionele formule vraagt- "het laatste en leukste nieuws" aan en een eigen Nederlandse redactie werkt 7 dagen per week, 12 uur per dag aan het up-to-date houden van de informatie. De site past zich automatisch aan het click-gedrag van de gebruiker aan en wordt tot een persoonlijk (home)page doordat onderwerpen die door de gebruiker bekeken worden, een volgende keer bij het opstarten als eerste zichtbaar worden. Minpuntje is dat je niet zelf elementen (bijvoorbeeld een RSS-feed van jouw favoriete blog) kunt toevoegen.

Naast aandacht voor nieuws, entertainment, lifestyle en sport is er ruimte voor Social Media zoals Facebook en Twitter en het eigen Live Messenger. Het voordeel voor MSN.nl zit hem er natuurlijk in dat berichten, gelezen op MSN.nl, doorgegeven kunnen worden aan je contacten via Twitter en Facebook. En daar is behoefte aan: delen wat je meemaakt, maar ook wat je leest, hoort of ziet. Wat ik mis is dan ook de mogelijkheid om commentaar te leveren op de artikelen die op de site staan. Aalbers erkent dat het jammer is dat deze mogelijkheid (nog) ontbreekt. De reden hiervoor is dat er te weinig mensen zijn om verantwoording te kunnen dragen voor de content die op de site verschijnt wanneer een ieder vrij en ongenuanceerd zijn of haar mening kan weergeven op een portal die voor iedereen toegankelijk is. Er wordt wel gewerkt aan een oplossing hiervoor.

Aalbers vertelt dat de veranderende inhoud het resultaat is van een grondig onderzoek onder Nederlandse MSN-gebruikers. De meest gehoorde klacht over de "oude" MSN.nl was dat deze te druk, te onoverzichtelijk en chaotisch was. Zowel voor gebruikers als voor adverteerders was het nodig om daar verandering in te brengen. Er zijn in dit proces uiteindelijk een drietal lay-outs getest door deze voor te leggen aan een groep gebruikers en daar is uiteindelijk deze nieuwe website uit gekomen. Zoals één van de mensen uit het "testpanel" treffend omschreef: "MSN.nl is van een SBS6 uitstraling naar een RTL4 sfeer gegaan". 

Het resultaat van deze verandering is een volwassen portal, met een serieuze, professionele en rustige uitstraling, waarin een aantal favoriete items op een overzichtelijke manier is samengebracht. De site werkt intuïtief en past goed binnen de tijd waarin consumenten snel  op de hoogte willen zijn van wat voor hen belangrijk is. Voor adverteerders is meer ruimte voor creatievere manieren van adverteren, zoals gebruik maken van advertorials, wat ook voor de gebruikers voordelen biedt. Ook de mobiele site is een feit, wachten is op een applicatie voor de Tablets, want zoals Michelin stelt: Microsoft wil in de toekomst al zijn producten graag voor iedereen, op alle devices, overal beschikbaar hebben. Een mooi doel, lijkt me!

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies