The Road to IE9 : Versie 8.0 Ralf Becks over Chrome en The Beauty of the Web

Vorig artikel Volgend artikel
The Road to IE9 : Versie 8.0 Ralf Becks over Chrome en The Beauty of the Web

In februari 2009 kwam de eerste bèta van IE8 uit om een maand later te worden uitgebracht voor het grote publiek, ook al was de versie met name bedoeld voor web ontwikkelaars. Microsoft noemde veiligheid, gebruikersvriendelijkheid, en verbetering in RSS, CSS en de ondersteuning van AJAX de belangrijkste aandachtspunten voor de ontwikkeling van IE8.

Toch werden in de media nieuwe mogelijkheden als WebSlice en Activities veel breder uitgemeten. Op 27 augustus 2008 kwam de tweede bèta officieel uit met onder andere de InPrivate-modus, verbeterde standaardinstellingen en verbeterde compatibiliteit in vergelijking met IE7. IE8 wordt standaard meegeleverd met alle (nieuwe) Windows-versies.

Ralf Becks was in 2009 Product Solutions Manager Windows en werkt nu als Business Group Lead Windows bij Microsoft Nederland over IE8 en The Beauty of the Web :

Op 19 maart 2009 hebben we Internet Explorer 8 gelanceerd. Zoals altijd ging hier een uitgebreid bètaprogramma aan vooraf. Door de ingrijpende keuze voor webstandaarden maakten we ons zorgen of alle websites in Nederland wel goed zouden werken met de nieuwe versie. Om daar achter te komen hebben we in korte tijd 500 websites in Nederland met de hand getest. Als de site niet goed werd weergegeven namen we contact op met de vraag wat ze eraan konden doen.
 
Daarnaast hebben we veel energie gestopt in het zogeheten ‘add on programma’. Websites zoals MSN, Hyves, Marktplaats, Telefoongids, Nu.nl en Buienradar hebben geoptimaliseerde versies van Internet Explorer 8 gebouwd,  waar onder andere accelerators (extra functionaliteit van de rechtermuisknop) en webslices (visuele, actieve favorieten) inzitten. Daarmee kun je het laatste nieuws direct in je toolbar zien, en snel telefoonnummers of tweedehandsspullen zoeken via je rechtermuisknop. Er zijn enkele miljoenen versies van deze geoptimaliseerde versies gedownload. We hebben laatst ook nog eens naar de ervaringen van Hyves gevraagd.”  Yme Bosma, manager business development en partnerships, reageerde daarop als volgt: ‘Het afgelopen jaar hebben 1,5 miljoen hyvers een speciale versie van IE 8 geïnstalleerd die met een toolbar en accelerators het hyven nog leuker, makkelijker en veiliger heeft gemaakt.’
 
Boeiend te zien was verder hoe de aandacht die we altijd aan veiligheid en privacy geven zich onder andere vertaalde in creatieve marketinguitingen. In de Verenigde Staten bouwden ze een hele bank na om het privacypunt te maken: http://www.microsoft.com/windows/internet-explorer/default.aspx?slideid=2&icid=email&media=dotcons&listid=1&stop=1/. Maar zo was er ook in Duitsland een campagne en lieten we ons zelf ook niet onbetuigd www.littlesecretsaregood.com.
 
En, we hebben natuurlijk ook geworsteld met de onzekerheid of vanwege de eisen van de Europese commissie Internet Explorer nu wel of niet in Windows mocht zitten. Dat was lang onduidelijk. Uiteindelijk is Microsoft overeengekomen om alle Internet Explorer-gebruikers een browserkeuzescherm aan te bieden. Een van onze concurrenten zag zijn kans schoon om zijn eigen browser onder de aandacht te brengen, ik denk dat heel Nederland toen vol hing met posters van Google Chrome. Omdat alleen gebruikers van Internet Explorer een keuze kregen voorgelegd hadden wij het gevoel dat we alleen maar klanten konden verliezen. Toen bleek dat meer dan 90 procent van de Internet Explorer gebruikers opnieuw voor Internet Explorer hadden gekozen waren we vanzelfsprekend erg blij. Mede daardoor is Internet Explorer 8 de snelst groeiende en meest gebruikte browser wereldwijd.  Als je naar het wereldwijde gemiddelde kijkt ligt het gebruik in Nederland zelfs daarboven ( http://gs.statcounter.com/#browser_version-NL-monthly-200807-201003). Na de uitrol van het browserkeuzescherm ging Microsoft ook voor het eerst sinds lange tijd weer op TV: http://www.windows.nl/welcometothefamily.aspx.


Wat ook opvalt is dat het percentage gebruikers van de oude Internet Explorer 6 in Nederland lager ligt dan in andere landen. Het gebruik van die versie brengt intussen gevaren met zich mee die je met de nieuwere versies niet loopt.  Daarom hebben we zelf - en ook andere organisaties - initiatieven ontplooid om mensen duidelijk te maken dat het de hoogste tijd was om op een nieuwere versie van Internet Explorer over te stappen.
 
Intussen kijk ik met heel veel vetrouwen vooruit naar de komst van Internet Explorer 9 waarvan de bèta versie na woensdag aanstaande beschikbaar komt via www.beautyoftheweb.com. In mijn eerste kennismaking met de bèta heb ik al gemerkt dat de kwaliteit hoger is dan ooit. We kunnen niet wachten om aan website ontwikkelaars te laten zien wat er allemaal mogelijk is"
.

Meer content

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies