The Road to IE9 : Versie 4.0 Ruud de Jonge over WorldOnline en Het Net

Vorig artikel Volgend artikel
The Road to IE9 : Versie 4.0 Ruud de Jonge over WorldOnline en Het Net

Het is inmiddels 1997 en Netscape is de onbetwiste marktleider in de browsermarkt. MIcrosoft ontwikkeld vol door en brengt in september 1997 Internet Explorer 4 op de markt, eerst nog als onderdeel van Windows 95 en daarna bij de laatste beta versie van Windows 98. IE werd verder aangepast voor een verbeterde integratie met Microsoft Windows.

Het was ook de tijd van nieuwe ontwikkeiingen als "Active Desktop
" en belangrijk de "Active Channel" technologie welke noodzakelijk was om automatisch informatie te verkrijgen over updates van websites. De technologie was gebaseerd op een XML-standaard, bekend als Channel Definition Format (CDF), de voorloper van de nog steeds gebruikte web syndicatie formaten zoals RSS.

Het waren ook de jaren van de opkomst van de Internet Providers.
Ruud de Jonge toen nog werkzaam als Internet Customer Unit Manager Benelux bij Microsoft in inmiddels Evangelism Manager Western Europe spreekt over die tijd van ISP's. World Online en Het Net :

"Internet Explorer 9 komt er aan. Als ik terug kijk ben ik steeds weer oprecht verrast over de vlucht die browsers telkens, natuurlijk ook die van ons,  steeds opnieuw nemen  in het ontsluiten van al het moois wat je via internet kan vinden, maar zeker ook alle nuttige zaken die je privé en zakelijk kan vinden en doen. Binnen Microsoft bestond van 1997-1999 een business unit genaamd Internet Customer Unit (ICU) waar ik toen bij Microsoft Nederland verantwoordelijk voor was.

In 1997 was Netscape de marktleider (The browser is the PC...) waar wij voluit de concurrentie mee aan gingen. Nu kan je het bijna niet meer voorstellen, maar in die tijd waren bedrijven en consumenten nog nauwelijks online en beconcurreerden de verschillende Internet Service Providers (ISP’s) elkaar met inbeloplossingen voor Internet en Email. Je had toen daarvoor een CD’tje nodig om de verbinding met internet tot stand te brengen en dus waren wij richting die partijen verwikkeld in de heftige strijd: wie levert de browser? World Online leverde Internet Explorer, Planet Internet deed Netscape en Het Net bood beide aan....

In die periode hebben ze allemaal in ieder geval gekozen voor Internet Explorer en dat was destijds beslissend voor het feit dat wij marktleidend werden. Destijds waren er overigens er ook “gratis” aanbieders die hun inkomsten probeerden te halen uit een  “telco kickback fee”, ofwel een beloning van de gevestigde telecomaanbieders voor het aantal belminuten dat ze binnen haalden. Voor ons was verbazingwekkend dat veel van die partijen met ons daarover in dialoog gingen. Wij ervaarden dat als ‘iedereen wil geld van ons om Internet Explorer te gaan aanbieden. Sindsdien is er toch een hoop veranderd.
 
Om een idee te geven over de periode waar ik het over heb: in  1998 lanceerde Microsoft Internet Explorer 4. Daarin zaten een aantal belangrijke vernieuwingen in: Active Desktop (Push Technologie naar je desktop) en Channels. Met deze versie gingen wij voor het eerst een partnership aan met partijen die ook inhoud (content) gingen leveren als toevoeging op Windows als een soort Internet TV station (World Online, De Telegraaf ...).  Dat Windows 95 een succes was en Internet Explorer daaraan kon worden toegevoegd was zeker debet aan die belangstelling. Opmerkelijk is ook, dat Microsoft de browser Internet Explorer eerst een onlosmakelijk onderdeel maakte van Windows en later - niet meer, maar van de verschillende versies zijn waarschijnlijk door alle partijen meer CD’s gemaakt en gedistribueerd dan er Nederlanders zijn ...."

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies