Toekomstplan van de ondernemer: stip aan de horizon of vage droom?

Toekomstplan van de ondernemer: stip aan de horizon of vage droom?

Vorig artikel Volgend artikel

Nadenken over de toekomst. De een droomt over een eigen vakantiehuis in het buitenland, de ander wil onnoemelijk rijk worden. Sommigen zijn meer bescheiden en worden al gelukkig van kleinere plannen. Maar als er een groep is die zou moeten dromen over de volgende stap, dan zijn het de ondernemers wel. Want iedere ondernemer is super gedreven om zijn of haar bedrijf naar een volgend niveau te tillen. Ondernemers hebben altijd een stip aan de horizon en werken dag en nacht om daar daadwerkelijk te komen. Of toch niet? Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst de helft van alle Nederlandse ondernemers geen idee heeft over wat die volgende stap inhoudt.

Schokkend? Ik vind van wel. Ik vind het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat veel ondernemers niet uitstippelen hoe zij het kapitaal gaan verhogen, hoe ze mee moeten gaan in de wereld van de digitalisering en of ze nieuwe producten of diensten kunnen lanceren. Stuk voor stuk zaken die toch regelmatig het brein van de ondernemer zouden moeten passeren. De cijfers liegen er echter niet om. Slechts 1 op de 10 heeft een perfect beeld van de toekomst. 37 procent heeft dat een beetje, maar geeft aan nog niks concreets te hebben.

AdobeStock_109168752
[Afbeelding © morganka - Adobe Stock]

Weinig tijd

Als we dieper op de onderzoeksresultaten ingaan, wordt duidelijk dat ondernemers niet voldoende de tijd nemen om stil te staan bij de richting van de management-inspanningen. Bijna de helft van het midden- en kleinbedrijf (47%) denkt hier slechts enkele keren per maand over na, of zelfs nog minder dan één keer per maand. Een kleine groep staat dagelijks stil bij de toekomstplannen (22%).

Niet in het weekend

De aanname dat ondernemers altijd druk zijn met de toekomst van hun bedrijf lijkt dus onjuist te zijn. Eigenlijk geldt dit ook voor de aanname dat de ondernemer 24/7 met zijn werk bezig is. Nadenken over een volgende stap tijdens het weekend? Nee hoor, het weekend lijkt voor de gemiddelde ondernemer heilig. 89 procent doet het denkwerk over een volgende stap op een doordeweekse dag en het liefst tijdens kantooruren.

Waan van de dag

Waarom ik deze resultaten over timing benoem? Het laat zien dat er soms te weinig tijd is voor een lange termijn visie. Want als je als ondernemer alleen maar plannen maakt tijdens kantooruren, kan je er gif op innemen dat die plannen inderdaad niet concreter worden dan een een droom. Net als iedereen op de werkvloer worden de werkzaamheden geregeerd door de waan van de dag. Heel herkenbaar, want ook ik ben brandjes aan het blussen, nieuwe klanten aan het binnenhalen of randzaken aan het regelen. Maar even brainstormen over de toekomst? Dat wil er nog wel eens bij inschieten.

Automatiseer en concretiseer

Dat ondernemers zich laten (ver)leiden door de waan van de dag kan dus ten koste gaan van de lange termijn strategie. En ik kan hier wel allerlei tips delen hoe je je afsluit voor de waan van de dag, maar als die echt zouden werken, dan zou ik inmiddels multimiljonair zijn. Ik weet wel zeker dat ondernemers kunnen profiteren van het digitaliseren en automatiseren van bepaalde werkzaamheden. Echt waar, het geeft rust en ruimte om na te denken over de volgende stap. Al is het maar een uurtje per dag of per week. En misschien nog een tip, leg de wensen en doelen zo snel mogelijk vast en maak ze concreet en tastbaar. Dat gaat gegarandeerd bijdragen aan de succesratio van de toekomstplannen!

Geschreven door: Jeroen de Wit, oprichter en CEO van Teamleader

Jeroen de Wit (CEO Teamleader)

[Afbeeldingen © wavebreak3 - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies