We lezen nog steeds massaal papieren reclamefolders

We lezen nog steeds massaal papieren reclamefolders

omdat dat leuk is

Vorig artikel Volgend artikel

Maar liefst 13 miljoen Nederlanders lezen reclamefolders. Hoewel we dat ook steeds meer digitaal doen, blijft de good old papieren folder nog steeds populair. Ten opzichte van vorig jaar is de digitale folder een tikkie gestegen, maar 55 procent van de Nederlanders leest alleen nog maar een papieren folder. Dat blijkt uit de NOM Folder Monitor 2017 op basis van een onderzoek dat Gfk heeft uitgevoerd. Als medium heeft de folder z'n kracht dus nog lang niet verloren.

Daarom lezen we folders

De belangrijkste drijfveren om nog steeds reclamefolders te lezen is om op de hoogte te zijn van aanbiedingen en om te bepalen waar je wat wilt kopen. Maar ook: opdoen van inspiratie voor bijvoorbeeld het geven van een cadeau, of puur ontspanning. Door papieren folders bladeren is nu eenmaal 'gewoon leuk' vinden een hoop mensen. De digitale folders worden voornamelijk voor pure informatie gebruikt: producten vergelijken en informatie over producten opzoeken.

Aanzetten tot aankoop

Het loont dus nog steeds om te adverteren in huis-aan-huis-folders, want ze worden massaal gelezen. Maar niet alleen worden ze gelezen, de mensen die ze lezen doen ook daadwerkelijk iets met wat ze lezen: ze gaan over tot aankoop. Resultaten van dit onderzoek laten zien dat de folder het belangrijkste medium is als het gaat om aankoopbeslissingen. Bij 43 procent van de huishoudens wordt het boodschappenlijstje namelijk bepaald door de folder - zowel van papier als digitaal.

reclamefolders-2017
Bekijk de infographic hier in het groot

De resultaten van het onderzoek zijn samengevat in bovenstaande infographic.

Steeds meer mensen gebruiken ook een NEE/JA- of een NEE/NEE sticker, maar de redenen waarom we dat doen verandert. Ik plakte 'm ooit op de brievenbus voor het milieu, omdat ik al dat papier gewoon overbodig vond, maar deze stickers worden ook steeds vaker geplakt omdat de folders digitaal gelezen worden. Goed voor het milieu en zo ben je nog steeds op de hoogte van alle aanbiedingen, maar dat stukje ontspanning, met een kopje thee aan de keukentafel lekker bladeren, dat mis je dan wel.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies