Shazam wil augmented reality-expert worden voor andere bedrijven

Shazam wil augmented reality-expert worden voor andere bedrijven

Vorig artikel Volgend artikel

Shazam alweer bijna vergeten? Wij ook, ondanks het feit dat de app het heel goed doet. De muziekherkennings-software is inmiddels al geëvolueerd naar een platform om muziek te ontdekken, maar nu gaan ze nog een stapje verder. De app had al de mogelijkheid om visueel producten te scannen via het Shazam-logo dat op die producten staat. Dat werkt als een soort QR-code die toegang kan geven tot muziek, video en zelfs artikelen die je daarna op je smartphone kunt consumeren.

Shazam is nu van plan om die visuele mogelijkheid verder te gaan vermarkten en gaat dus nu met verschillende merken aan de slag om hun fysieke producten te voorzien van zo'n Shazam-logo om te scannen. Vanaf komende maand zullen er dus een aantal AR (augmented reality) ervaringen te vinden zijn achter het logo. Shazam denkt hiermee de partner te kunnen zijn voor merken die zoiets willen maar de schaal niet hebben.

Een van de dingen die adverteerders misten in augmented reality was een makkelijke manier om deze ervaringen op grote schaal aan te bieden. Omdat Shazam zo'n groot aantal gebruikers heeft die al gewend zijn om dingen te ontdekken met de app kunnen we dat probleem voor ze oplossen.
- Shazam CRO Greg Glenday

Doe maar iets leuks

Wat kun je allemaal zien achter dat Shazam-logo? Dan hebben we het specifiek over dingen als 360-video's, productvisualisaties, minigames of 3D-animaties. Of klanten zitten te wachten op dat soort AR-ervaringen is nog maar de vraag: als je ziet hoe weinig QR-codes effectief worden gebruikt is het niet heel logisch om aan te nemen dat de samenwerking met Shazam het verschil gaat maken.

Uiteindelijk zou het beter werken als er een universeel en overkoepelend systeem zou zijn dat letterlijk door elke telefoon die een camera er overheen zwiept herkend zou worden. Als elke smartphone-camera een 'scan'-knop zou hebben zou dit meer nut kunnen hebben, maar voor nu moet je toch eerst de Shazam-app opstarten, scannen, en wachten tot de relevante data gedownload is. Niet ideaal, maar de service heeft al een aantal high-profile klanten, dus men ziet er toch brood in.

Shazam wil met het opzetten van de infrastructuur de partner of choice worden van merken om AR in te zetten bij hun producten en misschien lukt dat zelfs wel. Tot de grote spelers als Apple en Google zich in de AR-strijd mengen is er nog een gat en Shazam vult dat nu prima op.

[Afbeelding © Shazam]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies