RTL tv-serie 'Push the Red Button' mist de X-factor van het origineel

RTL tv-serie 'Push the Red Button' mist de X-factor van het origineel

Vorig artikel Volgend artikel

Wie met creativiteit bezig is weet dat het stelen van goeie ideeën een prima strategie is. Pikken, jatten, kopiëren: het hoort erbij maar maak het dan in ieder geval beter dan het origineel en verras de oorspronkelijke bedenkers. Wie er niet in gelooft moet Steal like an artist van de auteur Austin Kleon maar eens lezen. Laat je dus vooral inspireren door anderen, vergroot de de X-factor en ga er volledig voor. Dat kan - mits goed uitgevoerd - geweldige nieuwe en creatieve concepten opleveren.

De rode knop

RTL is inmiddels gestart met een nieuwe tv-serie met een wel 'heel origineel idee' om wekelijks mensen op straat op een rode knop te laten drukken. Wie de knop indrukt komt in onverwachte situaties terecht. Die rode knop 'Push to add drama' is 1:1 gejat van een van de meest succesvolle virale video's ooit. Dat RTL het heeft aangepast naar wat andere locaties is nauwelijks meer dan van een goedkoop bananasplit-gehalte.

Waarom ik word getriggerd door het verhaal over de rode knop, heeft alles te maken met ons verhaal over Google+ uit 2012. Arvid Bux, een van onze bloggers plaatste een video van een nieuw Belgisch tv-station (TNT) op Google+. Wat er toen gebeurde heeft zich nooit meer herhaald. Het berichtje haalde binnen no-time 6.576 shares en 6.865 +1's. De rest is geschiedenis. Het Antwerpse bureau Duval Guillaume haalde alle prijzen die er te winnen zijn in de creatieve wereld zo'n beetje op. Het filmpje dat volledig los ging behaalde 52 miljoen impressies en is nog steeds een van de meest besproken virale video's ooit.

Duval en Kris

Laten we eerst maar even transparant zijn. Add for drama is bedacht door Duval Guilliaume uit Antwerpen. Kris Hoet was daar een van de chiefs en is veel meer dan alleen een goede vriend. Ooit liet hij me zien wat de impact is geweest van dat ene bericht op Google+. Het flimpje zit mede daardoor al een paar jaar in presentaties die we soms geven. We hebben er duidelijk iets mee.

Hoe moeilijk het is om je eigen concept te verbeteren heeft ook Duval kunnen ervaren. Hun remake voor de Nederlandse markt ' Push button to add drama, a dramatic surprise on an ice-cold day' wist ondanks de forse seeding-budgetten bij lange na niet het origineel te evenaren.

Of de nieuwe serie op RTL 'schaamteloos jatwerk' is weten we niet, misschien worden de bedenkers er dik voor betaald. Het geeft wel aan dat 'steal like an artist' in de tv-wereld waar copy & paste een eigen dimensie heeft gekregen niet altijd tot meer verrassende en vernieuwende concepten leidt.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies