Luchtvaartmaatschappij Joon wil het "helemaal anders gaan doen"

Luchtvaartmaatschappij Joon wil het "helemaal anders gaan doen"

Vorig artikel Volgend artikel

Air France heeft onlangs een nieuwe dochtermaatschappij gelanceerd: Joon (spreek uit als 'djoen'). Het gaat al een tijd niet zo heel erg goed bij Air France en met het nieuwe merk Joon moet daar verandering in komen. Het is een maatschappij die het naar eigen zeggen "helemaal anders wil doen". Ze noemen zichzelf geen prijsvechter, maar zijn wel in staat om de kosten en daardoor ook de tarieven laag te houden.

De naam Joon moet vooral optimisme uitdragen. En wie straks met Joon zal gaan reizen, zal eigenlijk meteen aan de kleur blauw denken, want zo ongeveer alles aan deze luchtvaartmaatschappij wordt blauw: electric blue - Pantone 2736C. Beetje gek wel, want er is toch echt al een andere luchtvaartmaatschappij die deze kleur geclaimd heeft en dat zo vaak als ze maar kunnen uitdragen. Maar ook hier zie je blauw terug komen aan de buitenkant van de vliegtuigen, in de uniformen van het personeel en op de stoelen.

Maar wat is er dan zo anders?

Toen ik het persbericht las, dat begint met de claim dat ze het he-le-maal anders gaan doen, moest ik echt wel even zoeken naar wat er dan zo spannend aan is. Maar dit zou het moeten zijn:

  • als het gaat om catering kun je ook organische gerechten verwachten
  • actueel entertainment
  • er wordt ook voor je auto gezorgd wanneer je weg bent
  • het personeel draagt een chique 'sportswear look': denk aan sneakers, streepjes en skinny broeken

Joon wil dus vooral hip zijn, en een hippe uitstraling hebben die jonge mensen moet gaan aanspreken. Uit het persbericht maak ik in ieder geval op dat er heel veel tijd, geld en energie is gestoken in de hele branding, want het enthousiasme waarmee het merk gepresenteerd wordt is bijzonder.

Vliegen met Joon

Het is een dochter van Air France en dus kun je vanuit Frankrijk instappen voor deze 'hippe vliegervaring'. Vanaf december zal er vanaf Charles de Gaulle in Parijs gevlogen worden naar onder andere Barcelona en Berlijn. Volgend jaar komen er ook langere vluchten aan die nu op papier prima betaalbaar lijken.

In de bovenstaande video zie je personeel alvast in hun 'hippe' outfits uit hun dak gaan, en eerlijk is eerlijk: deze dansjes zie je de dames van die andere blauwe luchtvaartmaatschappij niet zo snel doen...

Meer content

Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van DutchCowboys en Travelvalley. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. 17 oktober verschijnt haar boek Bucketlist Reizen....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies