Marketing04.11.2017

​Hoe je B2B Digitale strategie te verbeteren


B2B en digital marketing, lange tijd was het geen match. Waar webshops zoals Bol.com en Zalando voorop liepen met innovaties binnen de digitale marketing, bleven B2B partijen lange tijd op de traditionele manier hun marketing vormgeven. Zo ontving ikzelf een jaar geleden nog een catalogus van een zakelijke kantoormeubelpartij in de brievenbus #oldschool.

Anno 2017 ziet het marketingspeelveld van B2B er gelukkig al iets anders uit. Veel bedrijven proberen hun leads nu online te werven en zetten daarvoor een website, een beetje zoekmachinemarketing en een e-mail campagne in. Met een beetje geluk is de term ‘marketing automation’ weleens binnen de organisatie gevallen. Herkenbaar, super! Dat betekent dat jouw organisatie ook al het gedachtengoed van Digital Marketing heeft erkend. Maar hoe kun je de digital marketing nou echt succesvol inzetten om leads te generen?

Stap 1: Breng de wensen van je klanten in kaart

Bedenk waarom klanten voor jouw product of dienst kiezen. Wat is het probleem waarop je inspeelt, wat maakt jou beter dan de concurrent, wie zijn er betrokken bij het beslissingsproces, wat willen zij uiteindelijk verbeteren met je product of dienst? Als je dit weet, dan weet je ook hoe je de klanten kan triggeren en geboeid kan houden.

Stap 2: Content

Speel in op de wensen van je klanten en doe dit door het leveren van de juiste content. Content is ook weer zo een mooi #Buzzwoord, maar houdt niets anders in dan een boodschap via teksten, afbeeldingen, video’s, infographics en noem maar op, waarin je informatie deelt met de ontvanger. Dit kun je perfect inzetten om de klant mee te nemen in waarom te kiezen voor jou!

Nog mooier is het om een flinke hoeveelheid content beschikbaar te maken waarbij je inspeelt op de verschillende wensen en behoeften van klanten. Voorbeeld: Een klant is op zoek naar een nieuwe website. In de beginfase zal hij misschien zoeken op ‘webbouwer + regio’. Later in het onderzoeksproces komt de klant erachter dat er verschillende CMS systemen zijn en zal de klant bijvoorbeeld zoeken op ‘de voordelen van het CMS systeem Drupal’. Als je dan die content beschikbaar hebt voor de klant, dan zal je de klant kunnen helpen in zijn zoektocht naar een nieuwe website. Grote kans dat je die klant aantrekt en dat de klant je content waardeert.

Stap 3: Meet

Als je dan ook nog eens weet waar je klant zich binnen het aankoopproces bevind door goed en slim te meten, kun je nòg beter de informatie leveren die de klant wilt en dus inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Als de klant eerst heeft gezocht op ‘CMS drupal’ en je zorgt ervoor dat je later weer zichtbaar bent met de boodschap ‘wij zijn de perfecte drupal webbouwer in [regio]’ dan maak je een beter indruk dan wanneer je slechts communiceert dat je de perfecte webbouwer bent. Kortom, door meetbaarheid kun je de informatie laten aansluiten bij de wens en de boodschap concreter en persoonlijker maken!

Stap 4: Meten voor gevorderden

Marketing automation mag dan wel een hele hippe term zijn, het is wel de manier om succesvol te opereren.Marketing automation is eigenlijk meten voor gevorderden. Naast het reguliere meten ‘waar komt iemand vandaan’ en ‘welke pagina’s worden er bezocht’, kun je middels slimme tooling ook andere koppelingen maken zoals met je CRM systeem. Daarmee zorg je ervoor dat je de klanten gedurende het hele proces blijft volgen en ze precies de juiste content geeft waar ze op dat moment op zitten te wachten en die aansluit bij de fase van het aankoopproces.

Marketing automation lijkt misschien ver weg en lastig. Ja, goede tooling zoals bijvoorbeeld het populaire Hubspot kost dan wel wat, veel bedrijven krijgen de businesscase zeker rond gerekend! Als je het eerst eens wilt proberen, kun je ook een koppeling maken tussen je CRM, Analytics en e-mail software. Dat is vaak een kleine investering die je al de nodige inzichten en winst kan opleveren.

Stap 5: Mobiel

Vergeet niet die kleine devices die iedereen 24/7 op zak heeft: De mobiele telefoon! Het is algemeen bekent dat het internetverkeer anno 2017 meer via mobiel plaatsvindt dan via de desktop. Waarom dan nog steeds in de B2B vasthouden aan de desktop? Een veelgenoemd argument is dat zakelijke gebruikers internetten via de desktop. Not True! Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 25% van het zakelijke internetverkeer via de mobiel plaatsvindt. Redenen? Gebruikersgemak (even snel iets opzoeken), in privétijd werken, touchscreen, dubbele schermen, cookies: ze zijn er genoeg. Des te meer reden voor B2B organisaties om in te spelen op de ideale gebruikerservaring op de mobiele telefoon! Zorg ervoor dat het aantal websitebezoekers via mobiel minimaal 25% wordt, anders laat je kansen liggen!

Tot slot, doe wat past bij jou organisatie. Als je eenmaal weet wat klanten willen, dit meet, content aanbiedt dat inspeelt op de wensen van de klant en via de apparaten van de klant (dus ook mobiel), zorg er dan voor dat je de online ervaring voor de klanten verder vergroot door iets in te zetten dat past bij jou organisatie. Is dat bijvoorbeeld het gebruik maken van influencer marketing, top, is het inspelen op social media, top! Doe vooral wat authentiek voelt. Want als jij jezelf bent, dan voelt de klant dat ook zo.

Deze blogpost is geschreven door Pauline Schepers, Docent Digital Marketing, Commerciële Economie, Fontys Hogeschool Marketing en Management.

[Afbeelding © Rawpixel.com – Adobe Stock]

Verder lezen over B2B

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Voor de inrichting van de buyer’s journey heeft de B2B-marketeer al een behoorlijke online mindset. Je hoeft het alleen maar op te sommen: marketing automation, SEA-campagnes, koppelingen met CRM- en ESP-systemen, post...

E-mail21.06.2019

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes