Hoe About You met inzet van influencers de nieuwe Zalando wil worden

Hoe About You met inzet van influencers de nieuwe Zalando wil worden

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds een paar dagen zijn mijn Twitter, Instagram en Facebook-feeds in de ban van een nieuwe webshop: About You. En niet omdat daar nu zoveel over te vertellen valt, maar omdat ze zich te pletter adverteren. Blijkbaar val ik precies in de doelgroep. Het begon met een lanceer-event op maandagavond, waar een paar voormalig topsporters die ik op Instagram volg ook waren uitgenodigd. Daarna volgde de gesponsorde posts van Instagrammers die korting mochten uitdelen. En als laatste zag ik een advertentie op Facebook, met een nogal opvallende tekst: Bye Bye Zalando. Meteen is duidelijk op wie de marketingstrategie gericht is, en dat doen ze dus op een vrij agressieve manier.

De ambitie van About You

About You is ook Duits (onderdeel van de Otto Group), is ook een webshop en verkoopt in mijn ogen nagenoeg hetzelfde als Zalando. Ik heb de merken vergeleken en wat zitten klikken, maar zie echt geen verschillen qua aanbod. Op de website is de ambitie te lezen: online only - er komen dus geen fysieke winkels -, uitbreiding in heel Europa en binnen vijf jaar een omzet van een miljard.

Het bedrijf heeft in de eerste drie jaar dat ze bestaan weten te groeien naar 135 miljoen euro, waar ze zichzelf 100 miljoen als doel hadden gesteld. Hoe ze die 100 miljoen willen vertienvoudigen is ook te lezen: hun concept kopiëren naar andere landen, een innovatieve IT-organisatiestructuur opzetten en up-to-date marketingconcepten ontwikkelen. En blijkbaar is een van die concepten de concurrent aanvallen in advertenties.

Ze noemen zich een tech-georiënteerd bedrijf, waarvan de kracht zou moeten zijn dat ze flexibel zijn en kunnen op- en afschalen waar nodig. Toen ze live gingen in Duitsland - in 2014 - werden ook al zoveel influencers ingezet en dat werkte. Ze nodigden 250 bekende Duitsers en influencers uit voor een feestje, huurden een DJ, sloegen drank in, stuurden ook nog een uitnodiging naar 500 mensen die in de wereld van fashion ertoe doen (inkopers enzo) en steamden dat via sociale media. Het was "hét influencer event van het jaar" aldus About You zelf. Precies wat ze nu in Nederland ook gedaan hebben.

Working with influencers is part of our company’s DNA, so we will add international Idols to our About You family in due course and further increase awareness of our brand.
- Tarek Müller, director of Marketing and Brands

De inzet van influencers

Het werken met influencers is dus hun DNA geworden en dat is ook voornamelijk de strategie: mensen met bereik, die ertoe doen in de online wereld inzetten om hun webshop te promoten. Ik zal de laatste zijn die zegt dat influencers inzetten geen zin heeft, maar ik vraag me wel af of het genoeg is. Zou je als webshop niet ook nog iets anders moeten doen om je te onderscheiden? En dan bedoel is los van SEO en vindbaarheid. Zalando kennen we allemaal, daar kopen we ook weleens iets, dus waarom zouden we nu van de ene prima werkende webshop overstappen naar de andere? Het assortiment is vergelijkbaar, de prijzen ook. Kan de inzet van zoveel influencers écht het verschil gaan maken? Of werkt het juist precies zoals de tweet van Jennie hieronder?

Als we kijken naar deze vorm van influencer-marketing dan is About You echt niet de enige die dit doet. De tactiek is oud: we zagen dat in het verleden bijvoorbeeld ook bij Princess, waar oprichter Aad Ouborg BN'ers uitnodigde voor feestjes, samen met journalisten van roddelbladen. Het werkte, want zo werd het merk groot. En nu moeten dus onder andere Anna Nooshin en Naomi van As het gaan doen voor deze nieuwe webshop. Over vijf jaar zullen we het weten, als ze de beoogde grens van één miljard wel of niet bereikt hebben.

Meer content

Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van DutchCowboys en Travelvalley. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. 17 oktober verschijnt haar boek Bucketlist Reizen....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies