Marketing10.06.2016

Cristiano Ronaldo in de hoofdrol in langste Nike-reclame ooit


The Switch

Vandaag begint Euro 2016 en het is aan Frankrijk en Roemenië de eer om het bal te openen. Voor een merk als Nike is dit natuurlijk de uitgelezen kans om reclame te maken en daarvoor hebben ze dit jaar iets bijzonders bedacht. Een reclame kun je het bijna niet noemen, het is eerder een korte film, want het spotje duurt maar liefst 5 minuten en 57 seconden. Shining star in deze video: Cristiano Ronaldo.

The Switch

In de video The Switch maakt Ronaldo een botsing met een ballenjongen uit Engeland en wisselen de twee van gedaante. De Engelse jongen beschikt ineens over supertalent en Ronaldo moet weer helemaal opnieuw beginnen, want hij is zijn talent in één klap kwijt. Jaren later treffen de twee elkaar weer, tijdens een wedstrijd op het Europees Kampioenschap tussen Engeland en Portugal. Wat er verder gebeurt moet je zelf maar even kijken.

Je begrijpt dat zo’n reclame van Nike niet in één dag gemaakt kan worden. De makers zijn er maar liefst 5 dagen mee bezig geweest. De opnames vonden plaats in Spanje. Voor Ronaldo was het de meest intensieve reclame die hij ooit voor welk bedrijf dan ook deed.

Naast Ronaldo is er een hoofdrol voor de 16-jarige Gerson Correia Adua, die eigenlijk de understudy voor de film zou zijn. De jongen die in eerste instantie zou schitteren in deze video raakte geblesseerd aan zijn been en mocht nog wel (op 5 minuten en 15 seconden) heel even in beeld.

Het is overigens niet alleen voor Nike de langste reclame ooit, er is überhaupt nog niet eerder een langere reclame vertoond. Maar mocht je dit soort vermakelijke films gaan zien in reclameblokken, dan zijn die paar minuten reclame kijken ineens niet meer zo vervelend.

Snapchat-filter The Switch

Speciaal om deze campagne nog wat extra te promoten is er nu ook een speciale Snapchat-filter waarbij je jezelf kunt switchen met Cristiano Ronaldo. En dit is dan het resultaat…

Switchen op Snapchat met Cristiano Ronaldo
Switchen op Snapchat met Cristiano Ronaldo
Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Nike

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Een mooie collectie sneakers thuis? Je bent niet de enige. Ook ben je niet de enige die met de ontbinding van sneakers te maken zal krijgen. De materialen waarvan sneakers, zoals Nike Air Max, zijn gemaakt zijn geen lang...

Gadgets06.02.2024

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Sportmerk Nike staat op het punt zijn eigen NFT-platform te lanceren. Het heet .Swoosh en je kunt er non-fungible tokens (NFT’s) verzamelen van het populaire merk. Een heel logische keuze, want als er een merk is dat i...

Metaverse16.11.2022

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

Jarenlang schreef ik met enige regelmaat over ruziënde smartphone fabrikanten die elkaar de rechtbank in jaagden vanwege (vermeende) schendingen van patenten. Apple en Nokia, Samsung en Apple… het zijn maar twee voorb...

Nieuws15.06.2022

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

In het metaverse besta je zelf als een avatar. Nu kun je ‘s ochtends wel je echte zelf kleren aantrekken, maar hoe zit dat met je avatar? Waarschijnlijk krijgt die een standaard outfit en kun je binnen het metaverse ki...

Metaverse09.02.2022

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Voor veel mensen lijkt het Metaverse nog een heel abstract iets. Het is niet tastbaar, het is niet iets waar al veel mee wordt gedaan… Maar vergis je niet: niet alleen achter de schermen wordt er hard gewerkt aan deze...

Metaverse20.01.2022

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Nike, Disney, Walmart: wie volgt?
​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

Bijna iedereen heeft sneakers, al is de één er enthousiaster mee dan de ander. Wil je altijd schone, frisse, bijna mint condition ogende sneakers, dan moet je ze goed verzorgen. Philips wil sneakerheads bedienen met ee...

Gadgets17.01.2022

​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

​Nike gaat schoenen maken voor het Metaverse van Facebook

Het is hét gesprek van de dag sinds Facebook heeft aangekondigd dat het met een Metaverse komt: wat is het nou precies? Hoewel het nog steeds officieel vorm moet krijgen, krijgt het tegelijkertijd ook juist meer vorm om...

Social Media14.12.2021

​Nike gaat schoenen maken voor het Metaverse van Facebook

En andere bedrijven die meta-inspired zijn