Marketing13.07.2017

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde


van de top 20 foodmerken

De mediawaarde van van een merk is het resultaat van alle aandacht die een merk krijgt, zowel betaald als onbetaald: paid, owned en earned media bij elkaar. Van de top 20 foodmerken in Nederland genereert Coca-Cola de hoogste mediawaarde. De grootste concurrentie komt van RedBull – met dank aan Max Verstappen – en van Knorr, die verrassend veel PR-waarde weet te genereren via de eigen kanalen. Dat blijkt uit een onderzoek van Nielsen en Clipit.

Grootste aandeel mediawaarde komt van earned media

Ook al zijn de verschillen per merk groot, over het algemeen komt het grootste deel van de mediawaarde voor merken via earned media: bijna tweederde. Earned media is alles wat je als bedrijf dus ‘verdient’: discussies of berichten over een merk of product die consumenten uit zichzelf plaatsen. Blijkbaar draagt owned media het minste bij aan de mediawaarde: de communicatie via eigen kanalen.

Vaak wordt gezegd dat grenzen tussen adverteerders en uitgevers aan het vervagen zijn doordat merken nu ook zelf kunnen communiceren via hun eigen (social) mediakanalen, maar dat lijkt dus voor foodmerken niet op te gaan. Vijf van de twintig merken realiseren 80 procent van de mediawaarde via paid media: betaalde advertenties.

Mediawaarde Coca-Cola: 53 miljoen in twee maanden

Coca-Cola heeft in twee maanden tijd een totale mediawaarde van 53 miljoen. Via eigen kanalen wordt een mediawaarde van 17 miljoen gegenereerd. Opvallend is dat dat voor het grootste deel van twee ludieke berichten op Facebook komt: een verjaardagsbericht voor de 131e verjaardag en een inhaker op Pasen. Omdat dat zoveel likes en reacties oplevert, steeg de mediawaarde al met 10 miljoen. Het budget aan paid media gaat oor het grootste deel op aan televisiereclame, net als de andere onderzochte foodmerken. Blijkbaar leveren die voor voedingsmiddelen nog het beste resultaat.

Coca-Cola heeft voor deze zomer natuurlijk weer iets slims gedaan om de earned media wat te verhogen: op flesjes staan nu vakantiebestemmingen die massaal gedeeld worden via sociale media. Zoiets deden ze eerder al met namen op flesjes en dat was een gigantisch succes.

Red Bull: slimme sponsoring

Het enige merk dat in de buurt komt van Coca-Cola is Red Bull, al zijn de mediabestedingen daar wel relatief bescheiden ten opzichte van Coca-Cola. De waarde uit earned media is voor beide merken echter bijna gelijk. En dat heeft Red Bull natuurlijk vooral te danken aan Max Verstappen: de sponsoring van Max is goed voor 56 procent van de earned media. De totale mediawaarde van Red Bull bedroeg 29,2 miljoen euro.

Opvallend is Knorr: dat als enige merk meer PR-waarde direct weet te genereren met haar eigen kanalen dan het investeert in paid media. Het heeft allemaal te maken met een typefout op één van de wereldgerechten. Op de verpakking van het wereldgerecht Quesadillas staat namelijk dat het gaat om tortilla’s met kaas, groeten en kip: groeten in plaats van groenten. Omdat veel mensen dat naar Knorr sturen en Knorr daar dan weer op reageert, stijgen ze in mediawaarde. Mede door deze berichten is er op de pagina blijkbaar meer activiteit dan bij een gemiddeld foodmerk. Maar zegt dat iets over Knorr of juist over andere merken? Ik denk het laatste.

Mediawaarde berekenen

Deze mediawaardes zijn berekend door Clipit, die de PR-waarde van earned en owned media voor klanten berekent. Nielsen voegt daar ook paid media toe. De merken werden onderzocht in de periode van 15 april tot 15 juni. Het gaat om de ’20 grootste foodmerken’. De totale mediawaarde en verdeling van de mediamix van alle overige foodmerken vind je in de whitepaper.

Mediawaarde foodmerken
Mediawaarde foodmerken

© eddaphoto.pl – Fotolia.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Coca-Cola

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Zou jij een blikje Coca-Cola kopen wat je niet kunt opdrinken en dan ook nog eens voor een bedrag van meer dan 100 dollar. Rare vraag, raar idee, of toch niet want wat is er precies aan de hand in het Mexicaanse Chiapas?...

Coffee corner08.02.2024

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Coca-Cola heeft vanaf nu een Byte. Geen bite, maar een Byte. Het colamerk komt namelijk met een frisdrank die in eerste instantie in het metaverse beschikbaar is, waarna het over een paar weken de oversteek maakt naar de...

Metaverse05.04.2022

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Cola met een Byte?
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van...

Marketing17.06.2021

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Wat is er aan de hand?
​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Op deze dag in 1892 gebeurde er iets groots voor Coca Cola. Het begon weliswaar in 1885 met de uitvinding van cola, maar het werd pas echt een bedrijf in 1892. It Atlanta, Georgia werd The Coca-Cola Company een feit. In...

Nieuws29.01.2021

​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Coca-Cola heeft een eerste fles geïntroduceerd die deels van plastic uit oceanen en zeeën is gemaakt. Het gaat om een prototype van een plastic fles, waarvan het materiaal grotendeels vervaardigd is uit ingezameld en g...

Nieuws08.10.2019

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coca Cola lanceert haar zomercampagne met een bijzondere boodschap: "Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle". Met de campagne hoopt Coca-Cola consumenten bewust te maken van de noodzaak om te recyclen en...

Marketing06.06.2019

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Op Facebook kwam dit filmpje voorbij en daar heb ik toch wel even met open mond naar zitten kijken. Misschien is het voor jou oud nieuws, ik zie het voor het eerst. In twee verschillende pannetjes worden blikjes Coca-Col...

Coffee corner07.03.2017

Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Coca-Cola lanceert Coca-Cola Zero Sugar

Dit najaar, brengt Coca-Cola een nieuw product op de Nederlandse markt namelijk: Coca-Cola zero sugar. Dit maakte Coca-Cola bekend tijdens de opening van de vernieuwde Coca-Cola fabriek in Dongen. Coca-Cola zero sugar...

Marketing27.06.2016

Coca-Cola lanceert Coca-Cola Zero Sugar