Marketing12.01.2018

Checklist voor creatieve en marketing-ZZP’ers in 2018


Er gaan in 2018 – zoals in elk jaar – weer een aantal dingen veranderen waar je als creatieve marketing-ZZP’er rekening mee moet houden. Actiepunt nummer één zal je inmiddels de strot uitkomen, maar blijft belangrijk. Daarnaast zijn er echter ook nog wat andere lopende zaken die belangrijk blijven.

GDPR

Om maar meteen met de deur in huis te vallen is de GDPR de grootste verandering waar je als marketeer rekening mee moet gaan houden. De nieuwe privacywetgeving is een stuk strikter dan de oude, maar gelukkig zijn er tools die je kunnen helpen hiermee. Wel zo makkelijk, als je geen aparte afdeling hebt die je de gevolgen kan uitstippelen van je marketing-acties.

Werkrelaties

Ook belangrijk: het definiëren van je werkrelatie met je klanten. De Belastingdienst heeft de handhaving van de wet DBA (die bepaalt of je nu in loondienst zou moeten of niet) opgeschort, maar wel maar tot juni dit jaar. Dat betekent dat er een moment kan komen waarop je moet gaan rechtvaardigen dat je zelfstandige bent of dat je andere klanten moet zoeken of je werkwijze moet gaan aanpassen. Beter om dat te hebben gedaan voordat het gedonder begint.

Banale maar belangrijke zaken

Het is de hel voor de meeste ZZP’ers, maar het hoort wel bij. Rekening houden met je gereden kilometers, belastingen, boekhouding en verzekeringen. Om met dat eerste te beginnen: jezelf verzekeren is één van de eerste dingen die er in worden geslagen als je start als zelfstandige.

Natuurlijk heb je al een aansprakelijkheids- en rechtsbijstandsverzekering, maar vermoedelijk heb je nog geen pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering. Is dat onverstandig? Met de maandlasten die dat met zich mee brengt is het niet gek om ze niet te hebben, maar je loopt wel een risico. Zorg dan wel dat je een financiële reserve hebt. Dat wist je al, maar zorg dat je ‘m ook echt hebt.

Ook de belastingen moeten betaald worden, en dat is heel simpel: daar moet je niet mee treuzelen. Belangrijk aspect daarvoor is dat je boekhouding op orde is. Als je dat nog niet hebt, zorg dat je een pakket als bijvoorbeeld Exact Online daarvoor aanschaft zodat je het tenminste met zo weinig mogelijk gedoe geregeld krijgt. Niemand vind het leuk om te doen, maar naheffingen en boetes van de Belastingdienst zijn ook niet leuk. Ze gaan niet voor eeuwig achterliggen en je komt een keer aan de beurt.

Zorg dus dat je goed overwogen beslist welke klus je aanneemt. Of je auto op de zaak moet. En niet te vergeten: hoe je jezelf in de markt zet. Want welke marketing-zelfstandige heeft geen sluitend plan om zichzelf te promoten? Blijf daar aan denken, en in vredesnaam zorg dat je die GDPR-regels nóg een keer naleest. Of in elk geval de kleine letters van je aansprakelijkheidsverzekering.

[Afbeeldingen © Sfio Cracho – Adobe Stock]

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes