Marketing28.06.2017

Agile Marketing in de praktijk: wat betekent dat voor de marketing afdeling?


Agile Marketing is hot! De tijd dat marketeers, communicatiespecialisten en reclamebureaus puur op ‘fingerspitzengefühl’ maanden bezig waren om in één keer een grote campagne te lanceren, is voorbij. Steeds meer marketingteams beseffen dat de rijkdom van data, de steeds bredere toepassing van digitale media en het snel veranderende gedrag bij klanten, vragen om een andere aanpak. Bas Bisschops, Hoofd Marketing & Communicatie Retail van ABN AMRO is met zijn teams anderhalf jaar geleden begonnen met Agile Marketing. Hoe zijn de teams dan ingedeeld? En wat betekent Agile Marketing nou precies voor een marketingafdeling?

Van versnipperde marketingfuncties naar zelfsturende teams

Voorheen waren bij ABN AMRO marketingfuncties versnipperd over verschillende afdelingen. Door deze samen te brengen in één nieuw team voor Marketing & Communicatie konden we voor afgebakende domeinen vaste multidisciplinaire teams maken die dichter bij de klant staan en vanuit dezelfde marketingstrategie en doelstellingen konden werken. Dit was al een gigantische stap vooruit.

Deze zogenaamde Marketing Delivery Teams zijn zelfsturend en hebben dus geen directe leidinggevende. De hiërarchische aansturing hebben we bewust op expertisedomein ingericht. Leidinggevenden bemoeien zich dus inhoudelijk niet rechtstreeks met de campagnes, maar hebben als belangrijkste rol om specialisten te coachen en belemmeringen uit de weg te helpen. Het gevolg is dat de teams voor oplossingen niet eerst omhoog kijken maar naar elkaar! En dat leidinggevenden zich vooral richten op het goed laten functioneren van alle teams in plaats van te willen scoren met hun eigen succes.

Teams bestaan uit specialisten waaronder Marketeers, Data Specialisten, Communicatie Specialisten, een Traffic & Productiespecialist en een Agile Coach. Maar ook collega’s van andere afdelingen zoals bijvoorbeeld Productmanagers en Online Sales Specialisten voelen zich echt onderdeel van het team. Wij vinden dat essentieel. Teams kunnen alleen succesvolle keuzes maken voor klanten als ze een totaalbeeld hebben van alle belangen en belemmeringen in een organisatie. Marketingcampagnes die bijvoorbeeld leiden tot langere wachttijden in ons Contact Center zijn voor niemand effectief, zeker niet voor onze klanten. Onze Marketing Delivery Teams moeten daarom alle kennis en informatie in huis hebben om zelfstandig elke marketingcampagne end-to-end te realiseren, van groot tot klein en met alle denkbare middelen.

Een schetsboek, geen handboek

Ik heb gemerkt dat diverse consultants en Agile goeroes een vaste methode voor Agile Marketing aanbieden “Agile Marketing in drie maanden”. Ik geloof daar niet in! Net als de Agile puristen die steeds weer voorbij lijken te gaan aan het feit dat bestaande marketingprocessen en grote organisaties niet van de ene op de andere dag te veranderen zijn. Dat Agile-principes leidend zijn en tools en technieken je kunnen helpen, is geen misverstand. Maar iedere organisatie is anders! Wij zijn begonnen met één Marketing Delivery Team en hebben onze huidige aanpak stap voor stap ontwikkeld. Sterker nog, deze is nog steeds iedere dag in ontwikkeling. En de beste ideeën zijn uit onze teams zelf gekomen.

Onze Agile transitie is dus ook Agile geweest! Inmiddels durf ik wel te stellen dat alle vijf Marketing Delivery Teams stuk voor stuk Agile Marketing bedrijven. Maar de mate van volwassenheid daarin verschilt per team. En dat is voor nu prima. Juist door gebruik te maken van de verschillende snelheden in de teams hebben ze van elkaar kunnen leren. Het uitwisselen van een succesvolle aanpak van bijvoorbeeld reviews of het inzichtelijk maken van data, zorgt ervoor dat je snelheid kan maken in je transitie zonder vooraf alles uit te schrijven in standaard werkwijzen.

Niet iedereen kan (en wil) mee!

Als marketingspecialisten écht naar elkaar luisteren en samen verantwoordelijkheid nemen om voor klanten het beste resultaat te bereiken, dan is de kans op de beste besluiten het grootst. Dit is tegelijk de grootste uitdaging waar we tegenaan zijn gelopen. Binnen Agile Marketing moet iedereen echt proactief mee doen, zich actief uitspreken en waarde toe willen voegen aan het team.

Rustig op de achtergrond je werk uitvoeren is er niet meer bij. Voor solisten die onvoldoende samenwerken en geen oog hebben voor de expertise van anderen is wat mij betreft in de Agile wereld dan ook geen plaats. We moeten alle meningen en kennis benutten en met een brede blik en verantwoordelijkheid besluiten nemen. En dat betekent in onze praktijk vaak dat marketeers een stapje terug moeten doen om ruimte te geven aan bijvoorbeeld datamarketeers of copywriters. En dat die laatste twee die ruimte ook moeten durven en willen pakken. Sociale sensitiviteit en veiligheid binnen een team zijn daarom veel belangrijker dan vroeger. Wij hebben geleerd dat een goede teamdynamiek essentieel is voor succes. We investeren daarom veel in teamcoaching en geven teams zelf het laatste woord bij het aannemen van nieuwe collega’s. Maar ook het eerlijke gesprek over de vraag of Agile Marketing eigenlijk wel echt bij je past moet plaatsvinden. Onze zelfontwikkelde Agile Coaching Tool helpt leidinggevenden daarbij en geeft collega’s heldere aanknopingspunten voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Deze blogpost is geschreven door Bas Bisschops, Hoofd Marketing & Communicatie Retail van ABN AMRO.

[Afbeelding © Egor – Fotolia]

Verder lezen over ABN Amro

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...

Mobile28.12.2023

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

​Nieuw jaarrecord
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

Online fraude blijft een groot probleem. Cybercriminelen worden steeds behendiger, en hebben nu ook krachtige AI tools tot hun beschikking om nog beter voor de dag te komen. Awareness blijft king als het gaat om cybercri...

Cybercrime01.11.2023

Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...

Online16.03.2023

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekening
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Bijna vier jaar geleden was het nog een gadget dat hoofden deed draaien bij kassa’s. Ik heb het over de betaalwearables van de ABN-AMRO. Je kon kiezen uit verschillende ‘sierraden’ waarmee je dan contactloos kon pi...

Gadgets02.12.2022

ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meer
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie komt met een aparte app voor voor bedrijven. Met ‘Tikkie Zakelijk’ beschikken bedrijven voortaan over een eigen app waarmee zij zakelijke Tikkies kunnen aanmaken, versturen en hun klanten snel kunnen laten bet...

Mobile01.12.2022

Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vandaag een nieuwe functie aan de app toe. Met ‘Groepie’ - een handige functionaliteit waarmee meerdere gebruikers groepsuitgave...

Mobile15.08.2022

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

​Wat kost een zakelijke bankrekening?

Start je binnenkort een eigen bedrijf? Zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent voordat je begint. Open in ieder geval een zakelijke rekening. Ondanks dat je dit wettelijk gezien niet verplicht bent, kiezen veel star...

DC Business27.05.2022

​Wat kost een zakelijke bankrekening?

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes