​Agile marketing en data: wat doen we ermee?

​Agile marketing en data: wat doen we ermee?

Vorig artikel Volgend artikel

Agile Marketing is hot! De tijd dat marketeers, communicatiespecialisten en reclamebureaus puur op ‘fingerspitzengefühl’ maanden bezig waren om in één keer een grote campagne te lanceren, is voorbij. Steeds meer marketingteams beseffen dat de rijkdom van data, de steeds bredere toepassing van digitale media en het snel veranderende gedrag bij klanten, vragen om een andere aanpak. Bas Bisschops, Hoofd Marketing & Communicatie Retail van ABN AMRO is met zijn teams anderhalf jaar geleden begonnen met Agile Marketing. Wat doet data voor en met een team? En wie is hier verantwoordelijk voor?

Data for breakfast, lunch and dinner!

Data is overal, maar de vraag is wat doe je ermee? Met data is het mogelijk om steeds relevanter te worden voor klanten. Het succes van onze Tikkie-campagne vind ik een fantastisch voorbeeld van hoe het gebruik van data in alle fasen van de campagne ons kunnen helpen om betere resultaten te halen. Het daadwerkelijke gedrag van bestaande gebruikers was leidend in het formuleren van nieuwe klantinzichten. Maar ook in de creatie van middelen, klantselectie en media-inkoop. Dit hadden we nooit kunnen leren uit alleen traditioneel klantonderzoek.

Data is nu ieders domein

Leren van data, experimenten en besluiten hoe verder te gaan op basis van feiten, zijn de kernprincipes van Agile marketing. Dan is het begrijpen van die marketingdata niet meer het exclusieve domein van de databasemarketeer of analist. Ze spelen een belangrijke rol, maar vinden het vaak nog lastig om hun collega’s goed mee te nemen. Hoe kunnen ze de waardevolle inzichten die ze uit hun data halen toegankelijk maken voor anderen in het team? Want uiteindelijk worden data pas echt waardevol in een combinatie met visie en strategie. Zeker als online content steeds meer dynamisch wordt en het aantal varianten in boodschappen door profiling, personalisatie en testen nog verder toe gaat nemen. Om daar de kracht echt van te kunnen benutten, moeten we marketingcampagnes vanaf de wortels anders opbouwen. Het begrijpen van die complexe omgeving en het kunnen maken van keuzes, is voor veel marketeers en communicatiespecialisten nieuw en vaak buiten hun comfortzone. We moeten hier dus samen stap voor stap in groeien. We investeren veel in trainingen, leren van andere bedrijven en tegelijk werven we gericht nieuwe collega’s met een dataprofiel.

Deze blogpost is geschreven door Bas Bisschops, Hoofd Marketing & Communicatie Retail van ABN AMRO.

[Afbeelding © Egor - Fotolia]
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies