Hoe dominant is de long-tail?

Vorig artikel Volgend artikel
1156170714long_tail2

Chris Anderson's best-seller The Long Tail sloeg in als een bom. Volgens Anderson gaan markt en cultuur steeds meer een patroon aannemen van 'selling less of more', van 'n diversificatie naar kleine niche-markten. Iets waar online veel voorbeelden voor te vinden zijn.

Toch bestond er ook ooit een tegenstrijdige theorie: "The Winner Takes it All". Het idee daarachter is bekend; grote jongens domineren de markt en hun groei kent een aanzuigende werking. Ook het Amerikaans kiesstelsel is zo gebouwd.

De New York Times doet een gooi naar de manier waarop deze krachten zich ontwikkelen in de toekomst. Zij stellen dat de digitale revolutie misschien de poort wel heeft geopend naar 'n oneindige hoeveelheid producten, maar dat tijd en 'n gelimiteerde search-bereidheid de consument beperken om zijn weg naar die producten te vinden. Met andere woorden, de 'kop' van de long-tail kan slinken, maar hij valt er niet af.

Zeker online dienen sterke brands als boeien waaraan consumenten zich vastklampen. Daarom is 't interessant te zien of 't middendeel van de grafiek zich zal opschuiven naar de kop of naar de staart. Iemand een gokje op een platte, lange staart...?

Paul Aelen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies