Negerzoenaffaire: een lesje in free publicity

Vorig artikel Volgend artikel
1143614588_1143614478buyszoenen

Fem van Zilvervisjes weblog mailde mij om te vragen wat ik van de negerzoenaffaire vind. Zoals bekend heeft fabrikant Buys de naam van het product veranderd in Buys Zoenen.

Ik vraag me echter af of de reden voor de naamsverandering eigenlijk wel bij de raciale suggestie moet worden gezocht. Volgens mij is het namelijk gewoon een goed georganiseerde promotiecampagne met ontzettend veel free publicity. Zeker als Buys toch al aan een nieuwe huisstijl of verpakking zat te denken, is het maar een kleine stap om ook even een naamsverandering door te voeren. Maar de gevolgen zijn enorm: in alle media worden de zoenen van Buys genoemd. Daar kunnen heel wat bedrijven nog iets van leren.

De eerste inhaker is al op de markt gebracht: Nikkepikken. Een woordvoerder van producent Chocochoque wil graag voor controverse zorgen: "'Er bestaat niet zoiets als negatieve aandacht. Laat de protesten maar komen, dan verkopen wij des te meer." (zie Nieuws.nl). Of zou dit dan weer een grap zijn die iets te vroeg is voor 1 april?

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies