Het anti-Google sentiment

Vorig artikel Volgend artikel
1133132871sentiment

Hoewel we er in Nederland weinig van merken en Google met een straatlengte voorsprong de populairste zoekmachine in Nederland is, ontstaat er op het web, vooral gevoed in de States (zie de NY Times), langzaam maar zeker een anti-Google-sentiment. Het is overigens de grootste angst voor Google zelf ook.

Groot geworden zonder een euro reclame en via mond-tot-mond uitgegroeid tot een van 's werelds bekendste merken. Maar groot of de grootste maakt ook onbemind. Dus kan het andersom ook. De meest recente lancering van Google Base schijnt hier behoorlijk aan bij te dragen. Ebay, een van Google's grootste klanten, zal zeker not amused zijn geweest.

Een tweede discussie die er overheen komt is die van content. Waar Google er nu vrolijk op los spidert is er ook een groep van bedrijven die niet langer toestaat dat de zoekmachine al hun content indexeert. Google Print, omgedoopt in Google Book Search, was daar een sprekend voorbeeld van en zal ook niet hebben bijgedragen aan de populariteit van Google.

Of het groeiende anti-Google-sentiment echt gaat knagen aan de popularitiet zal de toekomst uitwijzen. Ik kan me voorlopig nog geen dag voorstellen zonder Google al mag je zeggen dat het gebruik een ingeslepen gewoonte is, en dat is ook een verdienste.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies