Een slaapverwekkend gat in de markt.

Vorig artikel Volgend artikel
1129222567jimmy jane

[Daan Neleman] “Sleep is the new sex “ is één van de trends waar merken zich momenteel volledig op storten, aldus trendgoeroe Marian Salzman (zie ook een bericht op Frankwatching). Want slaap is een schaarstegoed geworden waar de hardwerkende mens dagdromend naar verlangt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de gemiddelde yup slaap belangrijker vindt dan seks. Geen vreemd verschijnsel als je bekijkt dat in 1900 de Amerikaan nog gemiddeld 9 uur sliep. Terwijl dat nu is teruggebracht tot een onuitgeslapen 6,9 uur. Een nieuw marktterrein lijkt geboren. De slaaptrend verspreidt zich als een virus.

Zo beconcurreren luchtvaartmaatschappijen elkaar op slaapcomfort. Malaysia Airlines verleidt in een advertentie de consument bijvoorbeeld met de volgende poëtische regels:

"Licht en kleur hebben geheimen Die ze liever bewaren Groen zoekt de schaduw Paars gaat voor beschutting Oranje is erop gebrand Om harten in vuur en vlam te zetten Maar rood weet wat verlangen is Bij het vallen van de nacht Is het altijd blauw, donker en intens Dat zachtjes zegt: Geen geheimen meer, tijd om te slapen."

Hotels beloven hun gasten de perfecte nacht slaap. Waar men eerst genoegen nam met kussens met lavendel en slaapbevorderende kruidenthee, lijkt het er nu op dat er een beddenoorlog is uitgebroken. In de Westin Hotels in het Verenigd Koninkrijk slaap je in een Heavenly Bed, met een matras opgebouwd uit 10 lagen. Is dit het bed van je dromen, dan kan je het natuurlijk ook kopen. En het trendy Costwold House Hotel is in zijn zoektocht naar slaapperfectie terecht gekomen bij een bed dat zo’n € 15.000 kost. Het bed heeft geen matras, maar bestaat in plaats daarvan uit bijna 10.000 verticale staven, bedekt met minieme nopjes van plastic en een zacht materiaal dat zich aanpast aan de vorm van je lichaam: de nacht van je dromen wordt bewaarheid.

In New York verkoopt het bedrijf Metro Naps volgens het zonnebank slaap aan gestreste stadstypes: $14 voor 15 minuten. In een soort van cocon lig je in een mum van tijd te power-nappen. Ook het bedrijfsleven lijkt deze vorm van rust toe te juichen. Omdat het een positieve uitwerking heeft op het prestatieniveau van werknemers.

En volgens Marian Salzman is ook de farmaceutische kant van slaap hot as hell: "wil je je geliefd maken tijdens een diner party, dan moet je ervoor zorgen dat je goede slaappillen bij je hebt."

Ten slotte profiteert ook de ruimte die we het meest met slaap associëren van deze trend. Want na de woonkamer en badkamer is nu de slaapkamer toe aan een revolutie. Er worden duizenden dollars uitgegeven aan lakens, aan kandelaars met geurkaarsen, en aan bedden met ingebouwde televisie- en internetterminals. Zo wordt de slaapkamer een paradijs waar men zich kan opladen voor het veeleisende leven. En voor in bed heeft Jimmy Jane een blinddoek ontworpen, waarmee je als vrouw kunt aangeven of je wil slapen of juist de liefde wilt bedrijven. Hiermee lijken slaap en seks elkaar te hebben gevonden. Elkaar niet meer te beconcurreren. Maar naast elkaar te bestaan als keuzemogelijkheden voor de naar rust snakkende mens.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies