Van pincodes, activatie codes en ander ABN AMRO leed

Vorig artikel Volgend artikel
1117977516images8

Een twee weken geleden kreeg ik mijn nieuwe ABN AMRO creditcard toegezonden. ABN AMRO gaat namelijk over op creditcards die alleen nog maar te gebruiken zijn met bijbehorende pincode. Lijkt me een heel goed plan; ik heb nooit begrepen waarom men dat niet eerder bij creditcards heeft gedaan. Ze zijn namelijk nog veel fraudegevoeliger dan de gewone bankpas.

Op de card was een gele sticker aangebracht waarop stond dat de kaart eerst geactiveerd moest worden met de activatiecode. Eeuh….? De activitiecode…? Ja, die is eerder per brief toegezonden. Eeuh..., brief..??, welke brief? Ja, ik kan me vaag wel een ronkende brochure herinneren die de aankomst van een nieuwe creditcard aankondigt, maar die heb ik na de eerste 3 zinnen ‘marketing speak’ ongelezen weggegooid.

Tja, daar stond de activatiecode dus ergens in verborgen. Jammer dat die brief niet meteen is begonnen met de mededeling dat de brief een belangrijke activatiecode bevat, dan had ik na alle marketingspeak misschien wel doorgelezen. Of de brief in ieder geval gewoon even op de stapel bewaren gelegd. Gebeld met het callcenter van de ABN AMRO. Nee, ik was zeker niet de enige die de brief met activatiecode ongelezen had weggegooid. Sterker nog, mensen die de brief wel hebben bewaard schijnen nauwelijks te vinden zijn. Het kan bijna niet anders of het callcenter moet al weken overuren draaien.

Vorige week kreeg ik een brief van de bank met de pincode van mijn creditcard. Daar was het hem uiteindelijk om te doen. Het is spectaculair wat de ABN AMRO er ditmaal van heeft weten te maken. Geen ronkende brochure ditmaal, maar een ingewikkelde brief met kraskaart functionaliteit die de pincode zou (moeten) onthullen.

Na veel krassen, omdraaien, tegen het licht houden, nog een keer krassen, tegen een lichte achtergrond aanhouden (tip uit de instructies van de ABN AMRO), tegen een donkere achtergrond houden, denk ik dat ik mijn pincode heb gevonden. Ik weet het niet helemaal zeker, de 8 kan net zo goed een 6 zijn en de 0 net zo goed een 8. Ik denk eerlijk gezegd dat het percentage mensen dat de pincode niet kan lezen de 70% ruimschoots gaat overschrijden. Bij mensen boven de 50 schat ik dat het percentage boven de 90% gaat uitkomen. Dat wordt nog wat extra mensen erbij zetten op het call center.

Gisteren kreeg mijn vriendin haar kaart van ABN AMRO toegezonden. Ik heb expres even niks gezegd en na vijf peinzen was het: ‘Zeg, die activatiecode, heb jij daar een brief over gekregen?’ Afijn, ik verheug me op de brief met de pincode die ze nog moet krijgen.