Online16.07.2014

What makes a great brand?


[Slideshare]

De hamvraag voor veel bedrijven en startups. Welke factoren kunnen we optimaal inzetten om een merk op een juiste wijze te positioneren? In onderstaande SlideShare presentatie hebben medewerkers van We Are Social een aantal succesvolle merken met elkaar vergeleken. De overeenkomsten hebben geleid tot vijf elementen die helpen bij het neerzetten van een merk.

# 1 Een goede value proposition gaat verder dan de producten
Volgens We are Social veranderen de beste merken onze perceptie van de wereld. Als voorbeeld wordt een video van Red Bull getoond waarin het uiterste van het menselijke kunnen wordt opgezocht. Red Bull probeert de mindset wat er menselijk mogelijk is te veranderen en daagt consumenten hiermee uit om meer te bereiken. Hierbij wordt als tip gegeven om een merk niet te definiëren bij wat er geproduceerd wordt, maar bij wat er teweeg wordt gebracht.

# 2 Goede merken zijn niet alleen verschillend, maar maken het verschil
Merken moeten niet alleen iets aanbieden, maar iets waarin de consument zich kan vinden. Hierbij wordt het voorbeeld van Toms water gegeven. Dit water wordt niet alleen gekocht uit behoefte, maar ook voor de merkbelofte.

# 3 Goede merken storen niet, maar betrekken de consument
Bij deze factor is Nike een goed voorbeeld. Naast de verkoop van hardloopschoenen combineert het merk een inclusieve marketingstrategie waarbij het de gebruikers inclusief benadert op bepaalde hardloopevenementen. De kern zit hier dus in het actief betrekken van de consument in het co-creëren van een democratisch merk.

# 4 Goede merken interacteren met onze emoties
Beleving wekt meer engagement op. Emotie is een erg sterk instrument om interactie op te wekken. Dit geeft vaak veel overeenkomsten waar consumenten zichzelf in kunnen vinden. Op die manier wordt een sterke connectie gemaakt met de consument. Bovendien zijn deze connecties vaak van langere duur. De tip die We are Social hier geeft: ‘Mik op het hart, niet op de ogen’.

# 5 Goede merken helpen de consument om doelen te bereiken
Hierbij wordt een voorbeeld van Amex gegeven dat consumenten helpt doormiddel van advies via een forum. Hierbij gaat het om het creëren van waarde in ieder contactmoment.

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander