Growth Hacking, overgewaaid uit Amerika

Growth Hacking, overgewaaid uit Amerika

Vorig artikel Volgend artikel
Growth Hacking, overgewaaid uit Amerika

Afgelopen woensdag vond de 5de editie van ICT Ondernemerschap plaats bij ABN AMRO, met als thema Growth Hacking. We kunnen nu met zekerheid stellen dat Growth Hacking een hype is die uit Amerika is overgewaaid.

Juist nu, in deze gesegmenteerde samenleving, is het van belang dat bedrijven de mogelijkheden zien die Growth Hacking biedt. 99% van de Nederlanders weet niet wat Growth Hacking inhoudt, ondanks dat veel bedrijven in Nederland hier (onbewust) mee bezig zijn. Het is een innovatieve en kostenefficiënte vorm van marketing waar zowel startups als gevestigde bedrijven gebruik van kunnen maken om hun marketing uit te breiden en te ondersteunen.

Opvallend genoeg geeft iedereen een eigen invulling aan Growth Hacking en is daar ook geen goed of fout in. Het gaat om de toepasbaarheid die de breedte of juist de diepte in kan gaan. Sean Ellis, die de term in 2010 bedacht, ziet een Growth Hacker als iemand die zich focust op mogelijkheden om schaalbare en meetbare groei te realiseren. "Het gaat om het nemen van datagedreven beslissingen en door middel van metingen op korte termijn uitvinden wat wel en wat niet werkt. Aan de hand hiervan stuurt men bij en worden beslissingen genomen," aldus Growth Hacker Kees van Nunen.

Een Growth Hacker gaat verder dan een marketeer. Marketeers focussen zich voornamelijk op acquisitie en activatie, het eerste deel van de funnel, waar Growth Hackers naar de volledige funnel kijken. Zij zijn dus niet alleen bezig met topline growth, maar ook met retentie, het generen van groei en het motiveren van gebruikers om anderen aan te melden. Dit hoort bij startups steeds meer tot de dagelijkse praktijk. De reden dat dit kan is omdat de tools die je daarvoor nodig hebt steeds beter beschikbaar zijn. "Men kan tegenwoordig makkelijker meten wat men aan het doen is en op basis van feiten beslissingen nemen. Focus op meetbaarheid, is vooral focus op groei," aldus Karel van der Ploeg.

De toepasbaarheid van Growth Hacking is dus bij veel startups bekend. Een activiteit waarmee men met relatief weinig budget zoveel mogelijk groei creëert in snelle tijd. Let wel, groei kan gedefinieerd worden op verschillende niveaus. "Het gaat niet alleen om groei, maar om de goede groei," aldus Laurens van der Tang. Het idee is dat men niet meer zijn gevoel gaat volgen, maar dat alles wordt gemeten en op basis van data beslissingen worden genomen. Creatieve ideeën moeten worden omgezet in experimenten en gemeten gaan worden.

Door het gebruik van Growth Hacking is er dreiging voor gevestigde ondernemingen; er komen steeds meer nieuwe toetreders in de markt. Een manier om hier op in te spelen is door enerzijds bestaande business te behouden, maar anderzijds ook nieuwe business op te zetten. "Bedrijven die zichzelf het beste kunnen veranderen en in kunnen spelen op waar behoefte aan is, zullen de race winnen," aldus Marc-Paul Brandt. Ieder bedrijf zou bezig moeten zijn met Growth Hacking.

Het is in deze tijd belangrijk dat een onderneming meet wat hij doet en op basis daarvan beslissingen neemt. BusinessBase verwacht dan ook dat ICT-bedrijven deze strategie steeds vaker gaan inzetten. "We zien dat de groei van deze bedrijven aan het afvlakken is. Growth Hacking kan helpen deze groei weer terug te vinden, doordat het ingrijpt in alle delen van je organisatie en juist deze bedrijven technologie inzetten. Dit moeten ze niet alleen doen om producten te verbeteren, maar ook als marketingtool gebruiken om groei te realiseren. Precies zoals start-ups dat doen. Daarmee lopen ze voor op andere bedrijven als het gaat om hun businessmodel én marketingtechnieken," aldus Emo Prins.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies