Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI


Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch?

Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informatie voor een marketeer. Echter, in de praktijk biedt inzicht in leads nog geen waterdicht antwoord op de ROI van je marketingkanalen.

Stel, je adverteert via twee kanalen: Google AdWords en LinkedIn. Maandelijks investeer je €10.000,- in beide kanalen. Eén kanaal genereert aanzienlijk meer leads tegen, logischerwijs, lagere kosten per lead. Dit ziet er als volgt uit:

Blog CRM-GA koppeling - Tabel 1
Blog CRM-GA koppeling - Tabel 1

Op basis van deze data zou je wellicht geneigd zijn om meer te investeren in AdWords. Dit kanaal genereert blijkbaar meer leads voor hetzelfde geld, dus waarom niet?

Dat zal ik je uitleggen. Het ontbreken van salesdata vertroebelt het beeld van een B2B marketeer. Zolang de kwaliteit van deze leads onbekend is, blijft het een blinde gok om budget te alloceren aan het kanaal dat de meeste leads genereert. De onderstaande tabel maakt duidelijk dat het ontbreken van verkoopdata verkeerde beslissingen met zich mee kan brengen.

Blog CRM-GA koppeling - Tabel 2
Blog CRM-GA koppeling - Tabel 2

Het voorbeeld hierboven is ietwat gesimplificeerd – over het algemeen is niet iedere lead evenveel waard en biedt het voorbeeld geen inzicht in bijvoorbeeld lifetime value – maar het maakt duidelijk dat een B2B marketeer geen gegronde beslissingen kan nemen zonder salesdata te integreren met websitestatistieken.

Voor een organisatie met een winstoogmerk draait het uiteindelijk om sales. En een lead is natuurlijk niet hetzelfde als een sale. Hier zit namelijk direct het grote verschil tussen een doorsnee B2B en B2C uitdaging. Bij een webshop weet je vaak direct met welke kanalen je nieuwe klant geïnteracteerd heeft. Verkoopdata en websitestatistieken komen hier samen. Echter, bij veel B2B businesses is dit een stuk complexer.

Langere customer journeys, grotere DMU’s: de tol wordt betaald in complexiteit als het gaat om het aanbieden van goederen en diensten voor de zakelijke markt. Het koppelen van websitestatistieken, uit bijvoorbeeld Google Analytics, met de salesdata uit het CRM systeem geeft de B2B marketeer inzichten waarmee de juiste beslissingen genomen kunnen worden.

Hieronder zijn drie belangrijke inzichten uiteengezet die gegenereerd kunnen worden door het koppelen van externe data (vb. Google Analytics) en interne data (CRM systeem).

Inzicht 1: Lengte van customer journey (van klik tot klant)

Het integreren van externe data met interne data geeft een B2B marketeer inzicht in de gehele klantreis. Deze kennis is enorm interessant om inzicht te vergaren in de reis die jouw klanten afleggen en de lengte hiervan.

Stel, in een organisatie heerst de overtuiging dat ongeveer één maand na de eerste interactie een sale plaatsvindt. De koppeling laat echter zien dat het gehele proces – van de eerste keer van het klikken op een banner tot aan de handtekening onder het voorstel – in werkelijkheid drie maanden duurt. Deze informatie kan vormend zijn voor de prospecting, retargeting- en contentstrategieën van een organisatie.

Een langere customer journey kan een B2B marketeer doen besluiten om het aantal contactmomenten te intensifiëren en meerdere micromomenten te creëren. Op deze manier kan een potentiële klant beter gevoed worden en kan de retargetingstrategie aangepast worden om de prospect door de funnel te begeleiden. Dit zal vervolgens bijdragen aan het volgende inzicht.

Inzicht 2: Kwaliteit van leads en de schakeling tussen marketing en sales

Voor de meeste B2B marketeers is het volgende herkenbaar: je zet mooie campagnes op, je hebt een volle focus op het genereren van zoveel mogelijk leads en je blijft binnen de vooraf gedefiniteerde CPL. Voor jouw gevoel heb je het prima gedaan, maar die ene salescollega haalt maar niets binnen. Dat kan frustreren, alsof je al die moeite voor niets doet.

Het koppelen van externe data aan interne data geeft je inzicht in de kwaliteit van je leads. Indien er een goede workflow wordt gehanteerd in het CRM systeem, kunnen leads gekwalificeerd worden. Dit stelt de B2B marketeer in staat om campagnes bij te sturen o.b.v. leadkwaliteit. Indien de leadtemperatuur stuctureel te laag is vanuit een bepaalde campagne, kun je als marketeer kritisch kijken naar de verwachtingen die een advertentietekst of landingspagina schept.

Daarnaast biedt de koppeling aanvullende inzichten voor salescollega’s, voordat ze een lead gaan nabellen of een kennismaking hebben. Zo is op voorhand al bekend welke product/dienstpagina’s er allemaal zijn bekeken en waar interesse in is getoond. Het CRM systeem geeft deze inzichten niet, tenzij websitestatistieken zijn geïntegreerd. Met deze voorkennis wordt het voor sales gemakkelijker om met leads in gesprek te gaan.

Inzicht 3: ROI van marketingkanalen- en campagnes en business units

Als B2B marketeers willen we marketingkanalen- en campagnes afrekenen op hun rendement. We hebben vaak de illusie dat we onze kanalen en campagnes afrekenen op ROI door KPI’s zoals kosten per lead. Het probleem is dat dit vaak berekend wordt door foutgevoelige calculaties. Vaker dan eens komt het voor dat men de gemiddelde opbrengst van alle sales pakt, een globale schatting maakt van het percentage leads dat converteert naar sales en op basis daarvan de maximale kosten per lead bepaalt. Op die manier weet je dus ongeveer wanneer een kanaal rendeert.

Het probleem zit ’m in het woord ‘ongeveer’. We maken nu schattingen op basis van algemene data. Een Google Analytics/CRM koppeling maakt exact inzichtelijk hoeveel ieder kanaal heeft gekost en heeft opgeleverd. Dit geldt ook voor, bijvoorbeeld, business units. Het is voor organisaties belangrijk om te weten hoe een bepaalde bedrijfscategorie rendeert ten opzichte van andere categorieën. Deze insights zijn belangrijk om te bepalen welke takken interessant zijn om in te investeren. Het percentage van naar sales geconverteerde leads kan enorm verschillen tussen verschillende business units, evenals de uiteindelijke orderwaarde. Zonder het koppelen van externe en interne data zijn zulke beslissingen dus nooit gegrond.

Conclusie

Al deze inzichten vormen uiteindelijk het fundament voor het slim kunnen toewijzen van budget aan de juiste marketingkanalen- en campagnes op basis van ROI. Wanneer je als B2B marketeer weet welke kanalen en campagnes renderen, kun je budget toewijzen aan hetgeen dat daadwerkelijk geld oplevert. Het koppelen van externe data met interne data kan voorkomen dat er budget toegewezen blijft worden aan kanalen en campagnes die kwalitatief slechte leads genereren. No more money down the drain.

Hopelijk hebben de bovenstaande vijf inzichten je kunnen overtuigen om je websitestatieken te unificeren met de informatie uit je CRM systeem. Wellicht was jij zelf al overtuigd van de absolute meerwaarde hiervan, maar is het je tot op heden niet gelukt om een sterke case te maken om dit door te voeren. In dat geval kan dit artikel je handvatten geven om deze must-do intern te pitchen.

Deze blogpost is geschreven door Mark Verzijl, online marketing consultant, Expandonline.

[Afbeelding © patpitchaya – Fotolia]

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

​Google AdWords niet rendabel? 6 analyses voor meer inzicht

Google AdWords kan een uitermate goed kanaal zijn om de doelgroep te bereiken. Hierbij is vaak een doelstelling omtrent omzet van toepassing. Dan kan het wellicht voorkomen dat AdWords op dit moment helemaal niet zo rend...

Advertising14.04.2016

​Google AdWords niet rendabel? 6 analyses voor meer inzicht

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’