The Cookie Clearinghouse

Vorig artikel Volgend artikel
The Cookie Clearinghouse

Mozilla is samen met de Stanford University begonnen om een methode te ontwikkelen die ze "Cookie Clearinghouse" noemen. De bedoeling is dat het gebruik van cookies eerlijker en duidelijker gaat worden. 

Volgens hun eigen uitleg gaan ze uit van 4 aannames:

  1. If a user visits a website, set the cookies from that site.
  2. If a user does not visit a website, do not set the cookies from that site.
  3. If a site is trying to save a DAA opt out cookie, set the opt out cookie from that site.
  4. If a user consents to setting a cookie, set the cookie.

Klinkt allemaal simpel en logisch, maar het consequent doorvoeren van deze regels, zou maken dat een internetgebruiker niet meer via andere sites en social media gebombardeerd wordt met reclames van sites waar de gebruiker niet direct naar toe is geweest. 

Nu zorgen de zogenaamde "track-cookies" er voor dat wanneer je via een bepaalde site naar andere sites surft, deze gegevens gebruikt kunnen worden door bijvoorbeeld advertentiebureaus. Het uitschakelen van deze cookies is voor veel mensen lastig en daar varen de marketingbureaus wel bij. Wanneer het "Cookie Clearinghouse" functioneert zoals het bedoelt is, krijgt de consument voortaan alleen nog maar reclame van sites waar hij direct naar toe is gegaan. De online-reclamebureaus zijn niet verheugd, want dit betekent het wegvallen van een enorme bron van inkomsten, maar voor de consument zal het een verademing zijn om niet steeds gebombardeerd te worden met reclame van sites waarop je niet direct geweest bent.

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies