Coca-Cola heeft volgens Nederlandse consument het mooiste logo

Vorig artikel Volgend artikel

Consumenten vinden het logo van Coca-Cola het mooiste logo van grote consumentenmerken op de Nederlande markt. Zo blijkt uit een online marktonderzoek dat onderzoeksbureau Multiscope uitvoerde onder 1.000 Nederlanders. De nummers 2 en 3 zijn net als Coca-Cola grote Amerikaanse bedrijven: Apple en Disney.

Coca-Cola heeft volgens Nederlandse consument het mooiste logo

Uit een lijst met logo's van 40 consumentenmerken die op de Nederlandse markt actief zijn, kiezen de meeste mensen voor Coca-Cola als mooiste logo. De sierlijke, herkenbare letters maken het beeldmerk zo populair. En doordat het logo in de loop der jaren altijd hetzelfde is gebleven, geeft het het merk een vertrouwd beeld. Hetzelfde geldt voor het logo van Disney, de nummer 3 uit de lijst. Het logo van Apple (nummer 2) wordt vooral geroemd door zijn simpelheid en strakke, moderne vormgeving. 

Amerikaanse bedrijven
Uit het onderzoek blijkt dat vooral logo's van Amerikaanse bedrijven populair zijn. De top 10 van mooiste logo's bestaat voor de helft uit merken die uit Amerika komen. Naast Coca-Cola, Apple en Disney zijn dat internetgigant Google en de koffie-keten Starbucks. In de top 10 staan vier Nederlandse merken: oliemaatschappij Shell, Rabobank, en de cosmeticamerken Rituals en Dove. Het logo van energiedrankje Red Bull (afkomstig uit Oostenrijk) maakt de top 10 compleet.

Mannen vs. vrouwen
Bij sommige logo's is het smaakverschil tussen mannen en vrouwen sterk aanwezig. Mannen kiezen vaker voor de logo's van Shell en Red Bull. Terwijl vrouwen de logo's van Apple, Disney en Rituals vaker als hun favoriet bestempelen. 

Spontaan
Wanneer consumenten gevraagd wordt om spontaan (dus zonder voorgelegde lijst) het mooiste logo te noemen, ontstaat een divers beeld. Door de grote spreiding van verschillende smaken en dus verschillende logo's die genoemd worden, is er geen duidelijke favoriet aan te wijzen. Ook hier scoren merken als Coca-Cola, Apple en Shell hoog. Maar het meest wordt het logo van de Nederlandse Spoorwegen genoemd (2,5%).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies