CIO’s: neem een voorbeeld aan marketeers

Vorig artikel Volgend artikel
CIO’s: neem een voorbeeld aan marketeers

Wat we vaak zien is dat CIO’s niet van verandering houden en vast blijven houden aan oude IT-gewoontes. Hierdoor zijn ze te veel bezig met de dagelijkse sleur, terwijl ze zich juist steeds meer met de business bezig zouden moeten houden. Het is ook helemaal niet noodzakelijk om als CIO iets van bijvoorbeeld Java af te weten, als je maar weet wat er moet gebeuren. Marketeers daarentegen zijn veel meer op de business gericht, snappen waar het over gaat, hebben een frisse blik en houden zich bezig met innovatie. CIO’s zouden hier een voorbeeld aan moeten nemen in plaats van innovatie te negeren. Ze moeten niet te lang wachten en juist nu gaan nadenken hoe ze samen met de business nieuwe technologieën kunnen implementeren in de IT-strategie.

Traditioneel zijn CIO’s leveranciers van de systemen waarop de business haar processen inricht. Ze hebben zich gespecialiseerd in het ontwerp, bouw en onderhoud van systemen. Dat CIO’s vaak “nee” verkopen aan de business heeft geleid tot een gat tussen de business en IT. Daarom is het aan te raden dat CIO’s hun rol en gedrag aanpassen en de waarde van innovatie gaan ontdekken. En zich hierbij realiseren dat het herhalen van kunstjes uit het verleden niet werkt, maar dat de toekomst ligt in het zoeken naar de nieuwe waarde van IT.

Operationele verantwoordelijkheid
Om de IT-infrastructuur goed te laten functioneren, moet de CIO beleid ontwikkelen en oog hebben voor integratie, beschikbaarheid en risicomanagement. Door de stijgende verkoop van smartphones en tablets in de consumentenmarkt, past het niet langer deze hardware te verbieden op de werkvloer. Naast het toestaan van Bring Your Own Device (BYOD) moet er ook een virtuele werkplek komen die mobiliteit beter ondersteunt en moeten er betere voorzieningen komen voor draadloze netwerken. Door deze zaken krijgt de CIO meer operationele verantwoordelijkheid en een stevigere adviesrol.

CIO vs Marketeer
CIO's en marketeers hebben meer raakvlakken dan ze denken. Hun werk komt steeds dichter bij elkaar. Daar waar CIO's het hebben over Big Data, de cloud en Zetabytes aan informatie hebben marketeers het over Mobile First, customer journey en multi channel marketing. Deze vakgebieden hebben elkaar hard nodig om mooie oplossingen voor klanten en het bedrijf te realiseren. Alles kan namelijk met IT worden gemeten en geanalyseerd. Maar wat wil en kan je ermee als bedrijf? Daarvoor moet je deze twee vakgebieden samen aan tafel hebben. Om IT mee te laten denken met de business-uitdagingen.

Informatiemanagement belangrijker
Door het almaar groeiende aantal 'Big Data' binnen organisaties bijvoorbeeld, is er meer aandacht voor informatiemanagement ontstaan. Dit betekent een verschuiving in de aandachtsgebieden van de CIO. Op dit moment is ongeveer een kwart van de CIO's verantwoordelijk voor het informatiemanagement in de organisatie. Maar CIO's worden vanuit de business steeds vaker gevraagd om waardevolle informatie te halen uit de bedrijfsdata. Door te groeien in deze adviesrol kan de CIO ervoor zorgen om zijn relevantie te vergroten en vast te houden.

Als de rol en het gedrag van de CIO verandert, zal de business meer begrip hebben voor IT. Door de operationele verantwoording die de CIO krijgt, zullen IT en business beter met elkaar samenwerken. Een eigenschap van Marketing is onder andere dat creativiteit en improvisatie altijd een belangrijke rol spelen. "Het moet altijd toch weer even anders". "Het moet nu!" En dat is een werkwijze die voor IT-ers doorgaans vreemd is, maar doordat ze zelf ook op die manier gaan werken, zullen IT en business dichter naar elkaar toe groeien.

Deze blogpost is geschreven door Arno Jellema, Algemeen directeur bij The Consultancy Firm.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies