Geen merk-levens-cyclus maar merk-liefdes-cyclus

Vorig artikel Volgend artikel
Geen merk-levens-cyclus maar merk-liefdes-cyclus

In de gedachtegang van de consument gaat het om de liefde richting een merk. De cyclus begint bij herkenning naar liking naar loving. En uiteindelijk naar een onvoorwaardelijke liefde die een leven lang voortduurt. Volgens Graham Robertson, founder Beloved Brand Inc., is deze connectie de waarde de je merk voort duwt en in leven houdt.

Hoe verder in de cyclus hoe meer kracht het merk heeft. Voor marketeers is het van belang te weten waar je merk zich bevindt in de liefdescurve en hoe je het merk eeuwige liefde belooft.

love-curve-detailed

Hoe krijg ik de Liefde?
Wees eerlijk door in te zien waar je merk zich begeeft en creëer een visie en/of een idee waardoor je merk de volgende fase in kan gaan. Het is het idee dat het merk met de consumenten verbindt. En in opvolging van het idee zijn er 5 manieren van binding die het merk in de liefdesfase van de curve brengt.

slide19


Hoe haalt een merk kracht uit deze liefde?
Het is natuurlijk allang een gegeven dat een loyale groep verliefde fans de kracht van een merk bepaald. Kijk maar eens naar de macht die Starbucks heeft over zijn minnaars. De hele dag door heeft Starbucks een rij van smachtende fans die wachten op hun volgende favoriete moment van de dag, namelijk de interactie met hun geliefde. Kijken naar Porters 5 krachten model, geeft de liefde het merk ook macht over de huidige, concurrenten, substituten, nieuwe concurrenten, leveranciers en afnemers.

En daarnaast ook over werknemers, media en key influencers. Elk van deze elementen ontwikkelt een levenslange liefde voor het merk en zullen zelf hun eigen emotie bouwen in hun aanbeveling richting het merk. Zij zullen er zijn om je merk te verdedigen, ervoor te vechten en door het vuur te gaan. Hoe vaak komen die discussies mbt IPhone vs Android wel niet aan de lunchtafel. Hoef je als merk niets voor te doen. Deze conversatie en unieke content heeft een tweede macht dat merkwaarde creëert. Consumenten weten dat deze gebeurtenissen en dialogen zich ontwikkelen en willen hun mannetje daarin staan en zijn trots om dit te tonen. Alle twaalf van deze krachten gecombineerd brengen het merk in een machtige staat.

slide110

Liefde = kracht = winst & waarde
Met al deze liefde en macht is het nu tijd om dit te vertalen in groei, winst en waarde. Het geliefde merk heeft een inelastische prijs. Want als Starbucks jouw naam weet, je angsten en dromen en je betaald 4 keer zo veel voor een kop dan thuis, is het dan nog koffie wat je koopt?

slide201
Barbara van Brug

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies