Marketing10.04.2013

Geen merk-levens-cyclus maar merk-liefdes-cyclus


geen-merk-levens-cyclus-maar-merk-liefde.jpg
geen-merk-levens-cyclus-maar-merk-liefde.jpg

In de gedachtegang van de consument gaat het om de liefde richting een merk. De cyclus begint bij herkenning naar liking naar loving. En uiteindelijk naar een onvoorwaardelijke liefde die een leven lang voortduurt. Volgens Graham Robertson, founder Beloved Brand Inc., is deze connectie de waarde de je merk voort duwt en in leven houdt.

Hoe verder in de cyclus hoe meer kracht het merk heeft. Voor marketeers is het van belang te weten waar je merk zich bevindt in de liefdescurve en hoe je het merk eeuwige liefde belooft.

love-curve-detailed

Hoe krijg ik de Liefde?
Wees eerlijk door in te zien waar je merk zich begeeft en creëer een visie en/of een idee waardoor je merk de volgende fase in kan gaan. Het is het idee dat het merk met de consumenten verbindt. En in opvolging van het idee zijn er 5 manieren van binding die het merk in de liefdesfase van de curve brengt.

slide19.jpg
slide19.jpg

Hoe haalt een merk kracht uit deze liefde?
Het is natuurlijk allang een gegeven dat een loyale groep verliefde fans de kracht van een merk bepaald. Kijk maar eens naar de macht die Starbucks heeft over zijn minnaars. De hele dag door heeft Starbucks een rij van smachtende fans die wachten op hun volgende favoriete moment van de dag, namelijk de interactie met hun geliefde. Kijken naar Porters 5 krachten model, geeft de liefde het merk ook macht over de huidige, concurrenten, substituten, nieuwe concurrenten, leveranciers en afnemers.

En daarnaast ook over werknemers, media en key influencers. Elk van deze elementen ontwikkelt een levenslange liefde voor het merk en zullen zelf hun eigen emotie bouwen in hun aanbeveling richting het merk. Zij zullen er zijn om je merk te verdedigen, ervoor te vechten en door het vuur te gaan. Hoe vaak komen die discussies mbt IPhone vs Android wel niet aan de lunchtafel. Hoef je als merk niets voor te doen. Deze conversatie en unieke content heeft een tweede macht dat merkwaarde creëert. Consumenten weten dat deze gebeurtenissen en dialogen zich ontwikkelen en willen hun mannetje daarin staan en zijn trots om dit te tonen. Alle twaalf van deze krachten gecombineerd brengen het merk in een machtige staat.

slide110.jpg
slide110.jpg

Liefde = kracht = winst & waarde
Met al deze liefde en macht is het nu tijd om dit te vertalen in groei, winst en waarde. Het geliefde merk heeft een inelastische prijs. Want als Starbucks jouw naam weet, je angsten en dromen en je betaald 4 keer zo veel voor een kop dan thuis, is het dan nog koffie wat je koopt?

slide201.jpg
slide201.jpg

Verder lezen over Starbucks

We Proudly Serve Starbucks brengt de toekomst van ‘Self-Serve’ koffie naar Nederland

Nestlé Professional introduceert een nieuw, toonaangevend "Self-Serve" koffie concept van het We Proudly Serve Starbucks Coffee Programme. Met dit nieuw ontworpen zelfbedieningskoffieautomaat, als onderdeel van het We P...

Coffee corner18.01.2022

We Proudly Serve Starbucks brengt de toekomst van ‘Self-Serve’ koffie naar Nederland

Deze man bezocht meer dan 15.000 Starbucks locaties

Hoe erg je Starbucks verslaving ook is, je hebt waarschijnlijk niet zo veel tijd, en geld, besteed aan je koffieverslaving als deze man. De 47-jarige ‘Winter’ (geboren als Rafael Antonio Lozano Jr), heeft inmiddels...

Coffee corner02.10.2019

Deze man bezocht meer dan 15.000 Starbucks locaties

En hij is nog lang niet klaar
​Een koffieketen slash techbedrijf neemt het op tegen Starbucks in China

Luckin denkt voor het einde van het jaar meer winkels te hebben dan Starbucks. Ondanks dat Chinezen voornamelijk thee drinken, is het een Chinese koffieketen gelukt om de concurrentie aan te gaan met het machtige Starbuc...

Tech in Asia03.07.2019

​Een koffieketen slash techbedrijf neemt het op tegen Starbucks in China

Beste viral van 2019: Starbucks koffiecup in Game of Thrones

Bedenk het maar. In de 4e aflevering van Game of Thrones waar het weer eens ruig aan toe gaat is een ‘Starbucks Coffe Cup’ ontdekt. Terwijl iedereen zuipt, lacht en schreeuwt op de overwinning van die ijskoude Night...

Entertainment06.05.2019

Beste viral van 2019: Starbucks koffiecup in Game of Thrones

In scène gezet, viraaltje of blunder?
Starbucks opent eerste vestiging in Italië

De Amerikaanse koffieketen Starbucks opende vandaag een eerste vestiging in Italië. Daarmee gaat een droom van oprichter Howard Schulz eindelijk in vervulling. Starbucks opent gemiddeld om de vier uur ergens een vestig...

Nieuws07.09.2018

Starbucks opent eerste vestiging in Italië

Nederland derde belastingparadijs ter wereld volgens Oxfam Novib

Nederland is een belastingparadijs. Niet voor ons natuurlijk, maar voor de grote multinationals die hier een 'kantoor' openen en daarmee miljarden aan belasting besparen omdat Nederland een 'vriendelijk' klimaat voor gro...

Nieuws12.12.2016

Nederland derde belastingparadijs ter wereld volgens Oxfam Novib

Starbucks komt met een nieuwe koffie

Starbucks gaat zijn ready-to-drink assortiment uitbreiden met een nieuwe Chilled Classics variant genaamd: de gekoelde Caffè Americano.

Coffee corner16.03.2016

Starbucks komt met een nieuwe koffie

Bloedende of schattige ijsberen op de koekjes van Starbucks?

Een oplettende klant bij Starbucks viel het op dat de kerstkoekjes dit jaar er erg apart uitzien. Wanneer je goed kijkt zou je de schattige rode sjaal om de nek van de ijsbeer ook kunnen zien als bloed, een iets minder l...

Coffee corner11.12.2015

Bloedende of schattige ijsberen op de koekjes van Starbucks?