Factor 13: “Een gelijkwaardige samenwerking tussen merk en klant is essentieel"

Vorig artikel Volgend artikel
Factor 13: “Een gelijkwaardige samenwerking tussen merk en klant is essentieel"

'Content is king' is een uitdrukking die we veelvuldig voorbij horen komen, veelal gevolgd door bijvoeglijke naamwoorden zoals boeiend, grappig, uitlokkend of interactief. Tijdens Factor13, een event georganiseerd door Fortress Social Branding en Shot By Models, werd via een paneldiscussie de digitale trends voor 2013 besproken. In deze blog vraagstuk 2: moet een merk een gelijkwaardige samenwerking met de klant aangaan om niet overbodig te worden?

In dit artikel bespreek ik een deel van de besproken ontwikkelingen toegelicht die besproken zijn tijdens Factor 13. In het panel: Karsten Mosterd van Sundio, David de Jong, Petra Oonk van Omega Pharma en Sander ter Haar van Specsavers. Alle vier houden zij zich dagelijks bezig met online en social media. Alle analyses, trends en argumenten zijn, inclusief audio, door de jongens van INK omgezet in een interactieve timeline.

album2570_188709

De snelheid waarmee de distributie en consumptie van informatie in de afgelopen 20 jaar is veranderd, doet ons overspoelen met kennis. De afgelopen jaren verschoof de markt steeds meer van offline naar online. De komst nieuwe technieken maakt het uitwisselen van informatie vooral makkelijker. Consumenten discussiëren graag over hun aankopen of over de producten die zij graag willen aanschaffen. Merken lijken anno 2013 steeds meer in te zien dat het interessant is om hun klanten zowel een eigen platform te bieden.

Tijdens Factor 13 haalde creative director Uri Roos van Fortress Social Branding een belangrijke trend voor 2013 aan: "Kenmerkend voor deze tijdsgeest is de behoefte van de consument om steeds vraaggestuurder te produceren. De stelling 'massa is kassa' is verleden tijd. Productielijnen worden kleiner. De woekergroei van soorten, modellen en kleuren neemt al af. Mensen willen niet meer van hetzelfde. De rol van het merk verschuift steeds meer naar het bieden van een platform." Een voorbeeld hiervan is Shapeways, een van de belangrijkste wereldwijde spelers op het gebied van 3D-printers. Via de website van de Nederlandse startup is het mogelijk om eigen modellen te laten printen, om bestaande modellen aan te passen via het zogenoemde Co-Creator Platform en om bestaande modellen direct te kopen via de Shapeways Shops. Het is voor ontwerpers ook mogelijk zelf een shop te openen en hiermee direct producten te verkopen aan bezoekers." Met een community van 100.000 mensen worden per maand al 30.000 fysieke objecten uitgeprint. Van een koffiekopje tot kunstobject, alles wordt gemaakt.

Het online aanbod onderscheidt zich steeds minder. Winkels zijn steeds vaker puur showrooms waar producten afgehaald worden. De rol van een merk verschuift hiermee steeds meer naar die van platform en vormen steeds vaker brand stores waar een lifestyle wordt verkocht. Consumenten kunnen er producten bedenken, aanpassen en ervaren. Consumenten zijn dus niet langer alleen afnemers, maar worden product developers, promotors en (co)creators. Merken bepalen niet langer alleen hun koers, maar laten toe dat consumenten binnen de grenzen van het merk zelf creëren. de relatie tussen consument en merk verandert, staat vast. Welke kant dit op gaat en wat we onder een gelijkwaardige relatie gaan verstaan, zal de komende tijd leren. Echter is niet voor ieder product of merk is een vorm van een gelijkwaardige relatie in de vorm van co-ownership of co-creatie van toepassing. Prijsvechters zullen ook zeker blijven bestaan. Merken in de middenmarkt die niet omvormen tot prijsvechter of overgaan tot co-ownership en co-creatorship zullen echter op den duur verdwijnen.

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening. Gaan bedrijven zonder co-ownership en co-creatorship ten onder? Of zit de consument helemaal niet op zo'n gelijkwaardige relatie te wachten?

Meer content

Lenneke

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies