Marketing25.02.2013

Factor 13: “Een gelijkwaardige samenwerking tussen merk en klant is essentieel”


factor-13-een-gelijkwaardige-samenwerkin.jpg
factor-13-een-gelijkwaardige-samenwerkin.jpg

‘Content is king’ is een uitdrukking die we veelvuldig voorbij horen komen, veelal gevolgd door bijvoeglijke naamwoorden zoals boeiend, grappig, uitlokkend of interactief. Tijdens Factor13, een event georganiseerd door Fortress Social Branding en Shot By Models, werd via een paneldiscussie de digitale trends voor 2013 besproken. In deze blog vraagstuk 2: moet een merk een gelijkwaardige samenwerking met de klant aangaan om niet overbodig te worden?

In dit artikel bespreek ik een deel van de besproken ontwikkelingen toegelicht die besproken zijn tijdens Factor 13. In het panel: Karsten Mosterd van Sundio, David de Jong, Petra Oonk van Omega Pharma en Sander ter Haar van Specsavers. Alle vier houden zij zich dagelijks bezig met online en social media. Alle analyses, trends en argumenten zijn, inclusief audio, door de jongens van INK omgezet in een interactieve timeline.

album2570-188709.jpg
album2570-188709.jpg

De snelheid waarmee de distributie en consumptie van informatie in de afgelopen 20 jaar is veranderd, doet ons overspoelen met kennis. De afgelopen jaren verschoof de markt steeds meer van offline naar online. De komst nieuwe technieken maakt het uitwisselen van informatie vooral makkelijker. Consumenten discussiëren graag over hun aankopen of over de producten die zij graag willen aanschaffen. Merken lijken anno 2013 steeds meer in te zien dat het interessant is om hun klanten zowel een eigen platform te bieden.

Tijdens Factor 13 haalde creative director Uri Roos van Fortress Social Branding een belangrijke trend voor 2013 aan: “Kenmerkend voor deze tijdsgeest is de behoefte van de consument om steeds vraaggestuurder te produceren. De stelling ‘massa is kassa’ is verleden tijd. Productielijnen worden kleiner. De woekergroei van soorten, modellen en kleuren neemt al af. Mensen willen niet meer van hetzelfde. De rol van het merk verschuift steeds meer naar het bieden van een platform.” Een voorbeeld hiervan is Shapeways, een van de belangrijkste wereldwijde spelers op het gebied van 3D-printers. Via de website van de Nederlandse startup is het mogelijk om eigen modellen te laten printen, om bestaande modellen aan te passen via het zogenoemde Co-Creator Platform en om bestaande modellen direct te kopen via de Shapeways Shops. Het is voor ontwerpers ook mogelijk zelf een shop te openen en hiermee direct producten te verkopen aan bezoekers.” Met een community van 100.000 mensen worden per maand al 30.000 fysieke objecten uitgeprint. Van een koffiekopje tot kunstobject, alles wordt gemaakt.

Het online aanbod onderscheidt zich steeds minder. Winkels zijn steeds vaker puur showrooms waar producten afgehaald worden. De rol van een merk verschuift hiermee steeds meer naar die van platform en vormen steeds vaker brand stores waar een lifestyle wordt verkocht. Consumenten kunnen er producten bedenken, aanpassen en ervaren. Consumenten zijn dus niet langer alleen afnemers, maar worden product developers, promotors en (co)creators. Merken bepalen niet langer alleen hun koers, maar laten toe dat consumenten binnen de grenzen van het merk zelf creëren. de relatie tussen consument en merk verandert, staat vast. Welke kant dit op gaat en wat we onder een gelijkwaardige relatie gaan verstaan, zal de komende tijd leren. Echter is niet voor ieder product of merk is een vorm van een gelijkwaardige relatie in de vorm van co-ownership of co-creatie van toepassing. Prijsvechters zullen ook zeker blijven bestaan. Merken in de middenmarkt die niet omvormen tot prijsvechter of overgaan tot co-ownership en co-creatorship zullen echter op den duur verdwijnen.

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening. Gaan bedrijven zonder co-ownership en co-creatorship ten onder? Of zit de consument helemaal niet op zo’n gelijkwaardige relatie te wachten?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Co Creatie

Wij hebben het vaccin tegen eenzaamheid bedacht

In de rubriek ‘Beter goed bedacht dan slecht gejat’ deelt Jeroen van Veen, oprichter van creatief bureau Truestory, zijn beste ideeën met de wereld. Waarom? Omdat een waardevol idee, waar niks mee gebeurt, waardeloo...

Marketing15.06.2020

Wij hebben het vaccin tegen eenzaamheid bedacht

Generatie X & Y over de toekomst van beurzen en evenementen

Transparantie, eerlijke informatie en gevoel van exclusiviteit. Of toch liever co-creatie, guided tours en kennis delen. Beurzen en evenementen zijn volop in ontwikkeling. De Amsterdam RAI onderzocht de wensen en behoeft...

Events22.04.2013

Generatie X & Y over de toekomst van beurzen en evenementen

McMood wint eerste co-creatie campagne van McDonald’s

De McMood burger van James Zeelenberg uit Utrecht is de winnende burger van de eerste en tevens zeer succesvolle co-creatiecampagne van McDonald’s Nederland. Martijn Krabbé, jurylid en presentator van de finale, maakt...

Online18.09.2012

McMood wint eerste co-creatie campagne van McDonald’s

Theater, maar dan met je mobieltje

Waar je normaal in het theater verzocht wordt je mobieltje uit te zetten, vraagt theatermaker Lotte van van den Berg je juist 'm van tevoren even helemaal op te laden. Want bij haar nieuwe voorstelling Pleinvrees ga je'm...

Events26.07.2012

Theater, maar dan met je mobieltje

Redesignme lanceert community research tool

Na meer dan 8 maanden ontwikkeling lanceerde Redesignme afgelopen week een nieuwe tool ontwikkeld voor het houden van online marktonderzoek door bedrijven en bureaus. De tool heet Ideations2 en bundelt 5 jaar ervaring op...

Online12.05.2012

Redesignme lanceert community research tool

Redesignme introduceert partnerprogramma

Vandaag heeft Redesignme haar partnerprogramma gelanceerd. In 4 jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke speler in het bedenken en ontwikkelen van tools voor crowdsourcing, co-creatie en community onderzo...

Online14.10.2011

Redesignme introduceert partnerprogramma

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor