Factor 13: “Alle marketingcommunicatie wordt gepersonaliseerd”

Vorig artikel Volgend artikel
Factor 13: “Alle marketingcommunicatie wordt gepersonaliseerd”

Customized Nikes of een persoonlijk samengestelde Rijkstudio. Consumenten vinden het steeds vanzelfsprekender om invloed te hebben op hun producten. Hierbij passen bedrijven die hen het idee geven bijzonder te zijn. Het antwoord van marketeers hierop? Personalisatie. Tijdens Factor13, een event georganiseerd door Fortress Social Branding en Shot By Models, werd via een paneldiscussie de digitale trends voor 2013 besproken. In deze blog vraagstuk 1: moeten bedrijven personaliseren om te overleven?

In dit artikel bespreek ik een deel van de besproken ontwikkelingen toegelicht die besproken zijn tijdens Factor 13. In het panel: Karsten Mosterd van Sundio, David de Jong, Petra Oonk van Omega Pharma en Sander ter Haar van Specsavers. Alle vier houden zij zich dagelijks bezig met online en social media. Alle analyses, trends en argumenten zijn, inclusief audio, door jongens van INK omgezet in een interactieve timeline.

Interactive-timeline

De eerste kleine stapjes in de wereld van gepersonaliseerde marketing begon met op vorm gebaseerde aanpassingen of maatwerk, met weinig aandacht voor echte functionaliteit. Standaard 'beste klant' begroetingen verplaatsten naar 'beste Lenneke'. De technologie die het mogelijk maakt om content te personaliseren is steeds makkelijker te verkrijgen en de toepassingen hierdoor steeds creatiever.  De focus van veel bedrijven ligt in 2013 steeds minder op het genereren van nieuwe klanten, maar op het versterken en optimaliseren van bestaande klantrelaties. Een leuk voorbeeld hiervan is de site Lego Cuusoo waar consumenten productideeën kunnen aangeven. Andere liefhebbers kunnen stemmen op de ideeën. Een idee met meer dan 10.000 stemmen maakt een kans om tot een product uit te groeien. De bedenker deelt mee in de opbrengsten van het product, dit kan oplopen tot zo'n één procent van de netto omzet. Een goed initiatief om de grote fan base te enthousiasmeren en activeren.

Volgens creative director Uri Roos van Fortress Social Branding is vanuit een consumentenbehoefte verdere personalisering van toepassingen nodig. Consumenten stellen immers steeds hogere eisen aan de communicatie die hen bereikt. "Marketingcommunicatie moet in 2013 bij voorkeur gepersonaliseerd zijn. Of dit nou is in de vorm van e-mails, productaanpassingen, social media updates of de manier waarop we zoeken." 's Werelds grootste zoekmachine speelde hier onlangs al op in met de introductie van Google Now, dat informatie over de gebruiker verzamelt en op gepaste momenten herinneringen of extra data laat zien. Zo kan het merken dat je elke dag op een bepaald moment van het werk naar huis rijdt en geeft het verkeersinformatie over de route. Ook kan het laten zien of een vliegtuig - waarvoor je een e-ticket hebt in Gmail - op tijd vertrekt of niet. Het idee achter de dienst is het geven van informatie voordat de gebruiker zich bewust wordt van deze behoefte.

Verwacht wordt dat de rol van social media en smartphones binnen E-commerce enorm zal toenemen. Merken zullen zich steeds meer richten op het anticiperen, personaliseren en het activeren van de doelgroep. Er ligt echter nog veel werk voor de techniek zoals de complexiteit van de benodigde data handling en infrastructuur. Het biedt ons echter kansen om meer dan ooit onze doelgroepen te begrijpen en relevante, boeiende interacties met onze relaties aan te gaan. De marketeer die dat lukt, bereikt meer succes dan degenen die niet meegaan in de veranderingen.

Ik ben erg benieuwd wat jij hier van vindt. Gaat alle marketingcommunicatie gepersonaliseerd worden? Kortom, gaat de consument er zelf bewust voor zorgen dat hij alleen relevante informatie krijgt? Of wil hij zo af en toe ook nog eens verrast worden door informatie die hij niet per definitie zelf geselecteerd zou hebben?

Meer content

Lenneke

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies