Procrastinatie aangepakt in sociale activatie KPN

Vorig artikel Volgend artikel
Procrastinatie aangepakt in sociale activatie KPN

Je voorgenomen het in 2013 iets rustiger aan te doen, maar dat nog steeds niet gedaan. Je vriend ten huwelijk willen vragen, maar toch die stap nog niet gezet of dat startersappartement verruilen voor een ‘echt’ huis. Of het nu komt door een flinke portie procrastinatie, luiheid of simpelweg een chronische te volle agenda, iedereen heeft wel iets op zijn ‘to do lijstje’ staan dat hij uitstelt en waarvan de kans groot is dat dit steeds verder naar onderen verschuift. KPN speelt in op dit gegeven met de social media activatiecampagne ‘Doe het gewoon’.

Wat zorgverzekeraar FBTO een aantal jaar geleden al introduceerde in verzekeringsland, brengt KPN nu in de praktijk voor providers: je bundel aanpassen gedurende een contractperiode. Het idee is simpel. Bij de zorgverzekeraar is het mogelijk losse modules aan en uit te zetten door het jaar heen. Dat was bij de introductie vooruitstrevend en dat is het nog steeds: welke zorgverzekering volgt? In de wereld van providers gaat het er eigenlijk net zo rigide aan toe. Men sluit een abonnement af voor 1 of 2 jaar en zit daar in principe aan vast. Upgraden kan natuurlijk wel, maar naar beneden bijstellen is een stuk lastiger.

Sympathiek imago?
Voor zakelijke gebruikers is het al langere tijd mogelijk om het abonnement gedurende een contractperiode flexibel bij te stellen. Dit lijkt een testcase te zijn geweest voor de consumentenmarkt en niet onnodig. De telecommarkt heeft geen goed imago. Langlopende contracten, hoge kosten en ondoorzichtige constructies. KPN in de perceptie geen uitzondering van deze ‘praktijken’. Bij de presentatie van de niet al te rooskleurige jaarcijfers kondigde KPN al aan dat zij zich meer wilden focussen op klantbehoud. De ‘Doe het gewoon’ campagne lijkt hierin een van de eerste stappen.

Doe het gewoon intro voorbeeld 21

Persoonlijke benadering
KPN nodigt mensen via de campagnesite uit om mee te doen aan de actie. Zij kunnen zichzelf of iemand in hun opgeven die duidelijke tekenen vertoont van procrastinatie. Iemand die wel wat aanmoediging kan gebruiken en via deze digitale schop onder te kont met zijn neus op te feiten wordt gedrukt. Sinds gisteren, 19 februari, staan er twee striptekenaars klaar om van de inzendingen een korte cartoon te maken. Deze cartoons kunnen weer gedeeld worden via social media wat natuurlijk zorgt voor de nodige ‘word of mouth’.

Komt de boodschap over?
De achterliggende boodschap van KPN is te vertellen dat bepaalde veranderingen in je leven zoals samenwonen, het krijgen van een kind, een bedrijf beginnen of een relatie krijgen, impact hebben op het dataverbruik en je belgedrag. Daarom introduceert KPN de mogelijkheid om maandelijks een bel-, sms- en databundel aan te passen. Sympathiek en bovendien erg handig. Hoewel de striptekeningen en de persoonlijke benadering erg goed zijn gevonden, en dit de sympathie bevordert, wordt de boodschap er in het persoonlijke album wel heel dik bovenop gelegd doordat er natuurlijk ook niet relevante inzendingen zijn voor het verhogen van een bundel. Alsof een baby die zindelijk moet worden zich druk maakt over een mobiel abonnement… Zo dik had het er niet bovenop hoeven te liggen. Hiermee is de stap van KPN niet minder sterk, flexibiliteit in abonnementen treft toch een van de belangrijkste basis elementen van een mobiel abonnement: betaalbaarheid. De online activatie campagne loopt tot 23 februari.

Doe het gewoon intro voorbeeld 31
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies