Marketeer richt zich dit jaar op bestaande klanten [Infographic]

Vorig artikel Volgend artikel
Marketeer richt zich dit jaar op bestaande klanten [Infographic]

De Nederlandse marketeer heeft de bestaande klanten dit jaar hoog op zijn prioriteitenlijstje staan. Gevraagd naar de belangrijkste marketingdoelen voor 2013 wordt de interactie met klanten (54%) het vaakst genoemd, gevolgd door het verhogen van de klantretentie en de verkoop aan bestaande klanten (47%).

Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope en Lewis PR onder 357 marketingprofessionals. Budgetten blijven dit jaar nagenoeg ongewijzigd: 6 op de 10 geeft aan dat er niets veranderd in de bestedingen. In 17% van de gevallen daalt het budget, terwijl 15% van plan is meer uit te geven.

Social media blijft een belangrijk onderdeel van marketingcampagnes; iets meer dan één op de drie marketeers verwacht hier in 2013 meer budget aan te besteden. Gemiddeld wordt ongeveer 19% van het marketingbudget uitgegeven aan social media. De populariteit van Facebook en Google+ onder marketingprofessionals groeit, terwijl de aandacht voor Hyves flink afneemt.

PR
Ook de PR-budgetten zitten in de lift: 37% geeft aan meer te besteden hebben op dit gebied, slechts 6% ziet een daling. Gemiddeld spenderen de ondervraagden 18 procent van hun budget aan PR.

Content marketing
Content marketing is eveneens verantwoordelijk voor 18% van het marketingbudget. De belangrijkste middelen die hierbij worden ingezet zijn referentieverhalen (35%), bloggen (21%) en de uitkomsten van marktonderzoek (21%). Ruim een kwart (27%) van de marketeers gaat meer spenderen aan content marketing, slechts 8% voorziet een daling.

Het onderzoek werd uitgevoerd in december 2012 en januari 2013. En zijn gisteren gepresenteerd tijdens Marketing Pioneers 2013 en staan ook in onderstaande infographic:

Infographic_marketingbestedingen

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies